Ład jest piękny – spójny feed na Instagramie
Spontaniczność i niewchodzenie w schematy mają swoją wartość w codziennym życiu. Są jednak takie sfery, w których pozwalanie sobie na dużą swobodę nie jest zbyt dobrym pomysłem. Planowanie i konsekwencja w budowaniu wizerunku w wirtualnym świecie to cele, które warto uskutecznić w Twojej firmie. Jeśli prezentujesz markę na Instagramie i zależy Ci na spersonalizowanej, spójnej warstwie wizualnej, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Harmonijny Instagram to złożony temat i można o nim napisać z wielu perspektyw. Ja jednak chciałabym skupić się na tym, co stanowi najważniejszy element tego medium społecznościowego – zdjęciach.
1. Co chcesz przekazać?
Bez odpowiedzi na to pytanie nie podejmiesz dalszych decyzji związanych z szatą graficzną Twojego konta. Wbrew pozorom ustalenie swoich priorytetów nie jest prostym zadaniem. Spośród wielu pomysłów trzeba wyłonić te, z którymi najbardziej się utożsamiasz. Załóżmy, że jesteś fotografem. Nie rozstajesz się z aparatem ani na chwilę. Wykonujesz reportaże, sesje stylizowane, ale i fotografia podróżnicza nie jest Ci obca. Zastanów się czy w ramach jednego konta chcesz pokazywać wszystkie swoje dziedziny? Może w przypadku jednej z nich masz więcej do powiedzenia? Czujesz z nią większą więź? Oczywiście nie musisz rezygnować z pozostałych specjalizacji, a jedynie poświęcić każdej z nich osobne profile na Instagramie. Decydując się na taki krok jasno zakomunikujesz użytkownikom, jakiego typu treści mogą spodziewać się odwiedzając Twój fanpage.
2. Motyw przewodni
Twój profil na Instagramie możesz uczynić o wiele ciekawszym, jeśli publikowane zdjęcia będzie łączyć pewien wspólny element. Sprytne przemycanie go w postach wcale nie musi być nużące i schematyczne. Ba, to właśnie powtarzający się motyw może okazać się tym, co skłoni użytkowników do obserwowania Twojej działalności. Dobrym przykładem są konta czytelnicze, których właściciele postawili na pokazywanie książek w artystyczny sposób. Lektury są na fotografiach częścią aranżacji utrzymanej w określonej stylistyce. Z pewnością żadna z osób obserwujących podobne profile nie ziewa widząc kolejne zdjęcie książki wśród kwiatów i klimatycznych przedmiotów. Wręcz przeciwnie – taki widok to miód dla ich oczu, a zachwyt skutkuje kliknięciem w serduszko i zostawieniem pochlebnego komentarza.
3. Nastrój
Zdjęcia mają wielką moc kreowania emocji u odbiorców. Ta siła bywa jeszcze większa niż w przypadku słowa pisanego. Spójność prowadzonego przez Ciebie profilu wyraża się między innymi w nastroju, jaki przemycasz w swoich zdjęciach. Warto zastanowić się, jakie odczucia chcesz wywołać u osób odwiedzających Twoje konto i w jakim „humorze” będą publikowane fotografie czy też grafiki. Zależy Ci na tym, by Twoja marka była odbierana jako żywiołowa i pełna energii? Nowoczesna? A może chcesz zbudować wokół swojej działalności nieco bardziej klimatyczną otoczkę. Refleksyjną i melancholijną, a może nawet nieco mroczną? Pomyśl o tym już na etapie robienia zdjęcia. Następnie „surowy produkt” poddaj odpowiedniej obróbce. Wcale nie trzeba posiadać niesamowitych umiejętności, żeby nieco podrasować nasze fotografie. W końcu po co są aplikacje? Obecne smartfony są małą pracownią graficzną, z której mogą wyjść naprawdę profesjonalne materiały.
4. Kolorystyka
Paleta kolorystyczna jest pierwszym rzucającym się w oczy elementem Twojego feedu, czyli po prostu siatki zdjęć na Instagramie. Spójna tonacja wyraża Twoją wizję i filozofię. Jej wybór uzależniony jest od kwestii opisanej powyżej, czyli nastroju, który przypiszesz swojemu profilowi. Zastanów się, które tony są najbliższe charakterowi Twojego konta. Radość i energię pokażesz za pomocą wyrazistych, rzucających się w oczy kolorów, jak żółć, pomarańcz, czy soczysty niebieski. Subtelność i delikatność idealnie współgra z pastelami i odcieniami brązu. Jeśli natomiast zależy ci na tajemniczym klimacie pomyśl o odcieniach szarości, granatu i czerni (wbrew pozorom jest ich całkiem sporo). Spontaniczność w przypadku kolorystyki robi mniej korzystne wrażenie, ponieważ wydaje się mniej estetyczna. Kiedy przygotujesz już kilka zdjęć wg określonego schematu i ułożysz je obok siebie zrozumiesz, o co mi chodzi ? Gwarantuję, że konsekwentny i harmonijny feed zatrzyma użytkownika na dłużej niż spontaniczne, nieprzemyślane podejście do barw Twoich zdjęć.
5. Layout
Poza sprawami związanymi z robieniem zdjęć oraz ich obróbką, ważnym elementem Twojego feed’u jest forma dodawanych postów. Uczyń ze swoich fotografii harmonijną kompozycję. Jak to osiągnąć? Warto wziąć pod uwagę trzy kwestie: kolorystykę, to co przedstawiają zdjęcia oraz formę ich prezentacji. Tak naprawdę masz nieograniczone możliwości pokazania swojej działalności na Instagramie. Co uczynisz swoim znakiem rozpoznawczym? Wg jakiej zasady będziesz publikował kolejne zdjęcia? Wśród użytkowników niezwykle popularną receptą na spójną siatkę zdjęć jest podporządkowanie jej palecie kolorystycznej. Poniżej zamieściłam infografikę z sześcioma przykładami, jak można wcielić tę regułę w życie.
Poza barwami, pod uwagę możesz wziąć także zawartość swoich fotografii i np. udostępniać je zgodnie ze wzorem plan ogólny, zbliżenie, detal. To oczywiście tylko jedno z wielu możliwych rozwiązań, jednak moim skromnym zdaniem bardzo pomysłowy. Innym ciekawym rozwiązaniem na konsekwentnie zaplanowany profil jest przeplatanie zdjęć z grafikami np. cytatami lub tematycznymi ilustracjami. Ten sposób jest o tyle trudny w realizacji, gdyż wymaga od Ciebie wytrwałości. Jeśli zburzysz założony przez siebie schemat i powiedzmy obok fotografii umieścisz drugie zdjęcie zamiast obrazka z motywującą myślą, odstępstwo będzie zauważalne gołym okiem.
6. Przydatne aplikacje
Obecnie dostępnych jest wiele aplikacji, które pomagają w zaplanowaniu siatki zdjęć na Instagramie. Oczywiście aplikacja nie wykona za nas najważniejszego zadania, czyli odpowiedniego wykonania zdjęcia. Jeśli fotografie więcej różni niż łączy, nie zda się żaden program wspomagający budowanie feedu. Dla tych jednak, którzy odrobili pracę domową ze spójności publikowanych materiałów, aplikacje mogą być niezwykle przydatnym narzędziem. Wśród nich warto wymienić chociażby Preview, Planoly, Later czy UNUM. Każda ma podobne przeznaczenie i sposób użytkowania. Wgrane zdjęcia można układać w dowolnej konfiguracji i dzięki temu obmyśleć dla nich najlepszą kompozycję. Warto zaznaczyć, że wymienione aplikacje służą jedynie zaplanowaniu przyszłych materiałów na Instagramie. Nie pozwalają one na zmianę siatki opublikowanych już fotografii.
Bardzo pomocy tekst, jednak zastanai mnie jedno: jakkolwiek dobrze bysmy nie zaplanowali layoutu, to on wciąż się rozsypuje, przy każdym dodaniu posta, dopóki nie umieścimy tylu, aby „zamknęły” wybrany układ, np. zdjęcia w kolumnach lub trzy rzedy na skos (1. i 2. propzycja układu siatki). Czy czegoś nie rozumiem i tak nie jest?