Wpływ barwy na odbiór strony internetowej
Mając świadomość jak kolor wpływa na ludzkie emocje, można odpowiednio pokierować wrażeniem, jakie strona internetowa wywrze na odbiorcy. Kolory wpływają na naszą podświadomość, lecz mają też swoje znaczenie lokalne i kulturowe. Na przykład kolor czerwony działa na nas pobudzająco, ponadto w Polsce zwłaszcza w połączeniu z bielą będzie kojarzył się patriotycznie. Dlatego też w tym artykule skupię się na odbiorze barw w kulturze zachodniej.
Czerwony
Wpływ fizjologiczny czerwieni to przede wszystkim pobudzenie, przyspieszenie pulsu i oddechu, a także podnoszenie ciśnienie krwi oraz zaostrza apetyt. Czysta, energetyczna czerwień to zdecydowanie najmocniejszy kolor w palecie projektanta. Zależnie od odcienia oraz sposobu użycia budzić może różnorodne skojarzenia.
Dynamizm, pobudzenie
Żywe czerwienie, także te z domieszką pomarańczy mają bardzo dynamiczny charakter. Często znajdują zastosowanie w projektach produktów dedykowanych dla mężczyzn.
Kojarzą się również z motoryzacja i prędkością.
Agresja, strach, niebezpieczeństwo
Czerwień to kolor krwi i ognia, bywa silnie kojarzona z wojną oraz odczuciem strachu.
Kobiecość i seks
Odcienie czerwieni wpadające w kolor malinowy są bardziej kobiece i luksusowe, mają też mniej dynamiczny charakter.
redredefined.preciosacomponents.com
Apetyt
Kolor czerwony jest również znany ze swoich właściwości pobudzających apetyt. Jest łączony z pizzą i fast foodami, choć już niekoniecznie ze zdrowym żywieniem.
Kolor ten świetnie sprawdzi się jako dodatek. Jest on bardzo popularny i podoba się zarówno mężczyznom, jak i kobietom. Doskonale wyróżnia ważne treści czy przyciski na stronie. Dodaje dynamiki kompozycji.
Czerwień dobrze współgra ze stronami internetowymi samochodów i sportu, a także gastronomi. Pasuje do wyrazistych, a nawet kontrowersyjnych projektów. Zdecydowanie zapada w pamięć. W projektach interfejsów jest powiązany z ostrzeżeniami o poważnych błędach.
Żółty
Sprawność
Żółty jak wszystkie barwy ciepłe jest kolorem o wysokiej energii. Ta energetyczność sprawia, że łączymy go z dynamizmem i sprawnością fizyczną oraz intelektualną.
Radość
Jest on też kolorem bardzo radosnym, poprawiającym nastrój i kojarzącym się z latem i wypoczynkiem.
showcase.withgoogle.com/experiment/pizza-authenticator
Ukierunkowanie uwagi
Żółty bywa często używany w znakach ostrzegawczych i powiązanych z ważnymi informacjami, nie ma jednak, jak kolor czerwony, powiązania z niebezpieczeństwem. Oszczędnie użyty, przykuwa uwagę do ważnych elementów w projekcie.
Kreatywność, pewność siebie, ekstrawagancja
Żółty to bardzo uniwersalny kolor, można go zestawiać z wieloma innymi barwami. Świetnie sprawdzi się na stronach biur podróży, związanych z domem czy kreatywnym myśleniem. W komunikacji wizualnej często używany jest jako oznaczenie ważnej informacji.
Pomarańczowy
Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia barwy żółtej i czerwonej, podobnie jego znaczenie jest wypadkową tych dwóch kolorów.
Energia witalna
Jest równie dynamiczny i energetyczny jak czerwony, budzi jednak raczej przyjazne skojarzenia.
Zdrowie
Dzięki owocowi, od którego wziął nazwę, kojarzy się ze zdrowiem. Użycie pomarańczowego koloru sugeruje odbiorcy znacznie świeższy i zdrowszy produkt niż ten reklamujący się czerwienią.
Nostalgia / jesień
Nieco zgaszona odmiana tej barwy działa bardziej nostalgicznie skłania do refleksji nad przyszłością w kategoriach przyszłości i sprawdzi się w branżach takich jak towarzystwa ubezpieczeniowe.
Kolor ten świetnie sprawdzi się na stronie siłowni czy w branżach związanych ze zdrowym żywieniem. Jest tez dobrym wyborem przy tworzeniu projektów skierowanych do młodszych odbiorców. W interfejsach jest używany do komunikacji błędów, które nie są krytyczne (tam rolę ostrzeżenia przejmuje czerwony).
Niebieski
Tę barwę cechuje największa różnorodność odcieni, a co za tym idzie znaczeń. W zestawieniu z innymi barwami może kojarzyć się zarówno z powagą, jak i dziecinnością, równie łatwo pobudza jak i uspokaja.
Relaks
Żywe i jasne odcienie błękitu odbierane są bardzo pozytywnie. Nasycony niebieski kojarzy się z ładną pogodą, latem i wypoczynkiem. Żywy turkus przywołuje wspomnienia wakacji nad morzem.
Intensywny błękit może być skojarzony z aktywnie spędzonym czasem, lecz im jaśniejszy jest jego odcień tym spokojniejszy i bardziej marzycielski jest jego odbiór.
Obawa
Tymczasem ciemny, nasycony granat może budzić wręcz przeciwne skojarzenia.
Czystość, świeżość, orzeźwienie
Żywy błękit kojarzony jest przede wszystkim z czystą i przejrzystą wodą , a jego chłód, zwłaszcza latem, z orzeźwieniem.
Dzieciństwo
Jasne błękity zwłaszcza w połączeniu z żywymi ciepłymi barwami kojarzą się z dzieciństwem, naiwnością.
Profesjonalizm
Głęboki granat nie musi jednak zawsze kojarzyć się z zagrożeniem, stosowany z umiarem zwłaszcza na jasnym tle, ma już zupełnie inny odbiór.
Przywodzi na myśl profesjonalizm, opanowanie, dystansuje się do emocji. Często sięgają korzystają z niego instytucje finansowe oraz partie polityczne.
Zielony
Jest to jeden z najczęściej występujących kolorów, jednocześnie mający najwięcej różnorodnych odcieni, co prowadzi do znacznej ilości skojarzeń i znaczeń.
Natura
Głęboka intensywna zieleń to kolor dzikiej natury, nieprzebytej dżungli, zachwycających krajobrazów i podróży w nieznane.
Zdrowy i ekologiczny
Delikatniejsza odmiana naturalnej zieleni w połączeniu z jaśniejszymi barwami skojarzy się ze zdrowym trybem życia. Uspokoi odbiorcę i upewni go, że proponowany produkt jest dla niego dobry.
Czystość
Z kolei im jaśniejsza i świeższa zieleń tym silniejsze skojarzenie z czystością i higieną, a także technologią.
pertilesrl.it
Medycyna
Jasny pastelowy zielony wpadający w turkus kojarzy się z medycyną.
Spokój i harmonia
Wszelkie stonowane odcienie zieleni kojarzą się przede wszystkim z harmonia oraz uspakajają.
Majętność, pieniądze
Głęboka ciemna zieleń to również kolor bogactwa.
Sport
Zieleń kojarzy się z murawą boiska i pasuje do wielu dyscyplin sportowych.
Fiolet
To kolor powstający z połączenia dwóch sprzecznych znaczeniowo barw – czerwonej i niebieskiej, a jego znaczenie w dużej mierze zależy od tego, która z nich dominuje w danym odcieniu.
Delikatność, natura
Jasne odcienie fioletu kojarzą się z kwiatami i wiosną.
Są też odcieniem kojarzącym się z kobiecością i intymnością.
Kreatywność i energia
Fiolety uważa się za inspirujące, często wykorzystywane są przez agencje marketingowe oraz firmy chcące uchodzić za innowacyjne, silne i prężnie działające.
Tajemnica, siły nadprzyrodzone
Głębokie ciemne fiolety kojarzą się z powagą, ale i tajemnicą. Bywa również kojarzony z ezoteryką.
Brązowy
Brąz to kolor, który nie wywołuje wielu emocji za to uspokaja i wzbudza zaufanie.
W projektowaniu stron internetowych pojawia się w zasadzie w kilku specyficznych branżach, poza tym stosowany jest raczej jako tło lub dodatek.
Kawa i czekolada
To zdecydowanie najsilniejsze skojarzenia z tym kolorem. Choć firmy z nimi związane niekoniecznie korzystają z brązu w swej identyfikacji to chętnie zamieszczają jego duże ilości w reklamach i portalach internetowych.
Produkty organiczne
To kolejna grupa produktów których rozpoznawalność opiera się na użyciu znacznej ilości tej barwy. Także w ich opakowaniach dużą popularnością cieszą się – tektura, papier makulaturowy w naturalnym odcieniu brązu.
launchbuzz.io/templates/Product-Launch/index.html
Tradycja, elegancja i wysoka jakość
Brąz to również kolor nawiązujący do historii, przywołujący wspomnienia, odnoszący się do czasów, gdy wszystko było lepsze, solidniejsze.
W prezentacji marki, kolor ten kojarzy się z długoletnią tradycją i doświadczeniem.
Biały
Biały w projektowaniu stron internetowych jest jednym z najczęściej stosowanych kolorów tła. Przewaga bieli w kompozycji nadaje projektowi lekki charakter i sprawia, że witryna wydaje się przejrzystsza w odbiorze i świeża.
W zależności od zestawień z innymi barwami, pozwoli uzyskać dowolne skojarzenia i pasuje praktycznie do każdej branży.
Czarny
Portale internatowe z przewagą koloru czarnego widuje się znacznie rzadziej. Zależnie od sposobu użycia może nadać projektowi charakter tradycyjny bądź nowoczesny. Strona z dużą ilością czerni zawsze będzie mocniejsza w odbiorze niż ta z przewagą bieli. Czerń dodaje siły wyrazu oraz elegancji.
Sprawdza się w wielu branżach zwłaszcza przy produktach ekskluzywnych oraz w niekonwencjonalnych projektach.
Szary
Projekty utrzymane w szarościach odbierane są jako konserwatywne. Taka kolorystyka nie wzbudza emocji i nie odciąga uwagi. Może być bezpiecznie stosowany w każdej kompozycji. Sprawdzi się zwłaszcza przy stronach internetowych związanych z finansami, ponieważ sugeruje stabilność.
Konkretny artykuł, przydatne informacje, dzięki!
Abstrahując od samej treści, świetnie dobrane grafiki. Czekam na więcej artykułów tego pokroju, w których znajdę mnóstwo graficznych inspiracji ?
Myślałem, że to gruba przesada z tym wpływem koloru, ale te przykłady naprawdę przekonują.
A co z różowym? :>
Intensywne kolory, to lubię najbardziej <3