Walentynki – przez marketing do serca
Walentynki to dla branży marketingowej jedna z najważniejszych okazji w roku. Już kilka tygodni wcześniej, zarówno sprzedający jak i kupujący przygotowują się na ten wyjątkowy dzień. Przedstawiamy Wam trendy konsumenckie związane z tym świętem.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez PayPo w 2023 roku, 66% Polaków świętuje walentynki z ukochaną osobą. 75% badanych uważa się za osobę romantyczną, a prezenty kupujemy najczęściej za kwotę pomiędzy 50 a 100 zł.
Jak się okazuje, mężczyźni wydają na prezenty walentynkowe więcej niż kobiety. 25% panów płaci za prezent dla wybranki średnio 100-200zł, czyli podobnie jak panie, wśród których co czwarta wydaje tyle na upominek. Jednak w grupie badanych mężczyzn 14% kupuje prezenty w przedziale od 200 do 500zł i 3% powyżej 500zł, podczas gdy u pań było to odpowiednio 4% i 0%.
Co zakochani Polacy kupują swojej walentynce?
Panie od panów najczęściej otrzymują kwiaty (55%), czekoladki, kosmetyki i perfumy oraz biżuterię. Jedynie 10% mężczyzn sprawia swojej wybrance książkę. Kobiety swoich walentynkowych partnerów najczęściej obdarowują czekoladkami (39%), kosmetykami i perfumami (także 39%) oraz gadżetami takimi jak kubki i ramki na zdjęcia (27%).
Ciekawostką jest, że kobiety częściej kupują mężczyznom kwiaty niż gry albo płyty. Istnieje też spora grupa osób, które w ogóle nie decydują się na zakup prezentów – 15% mężczyzn i 13% kobiet.
Quo vadis, kliencie?
Polscy konsumenci coraz rzadziej organizują prezenty na ostatnią chwilę, za czym nadążają sklepowe półki. Produkty z oferty walentynkowej wystawiane są odpowiednio wcześnie. Dzięki temu początek roku nie jest już nazywany ,,martwym sezonem”. Google Trends wskazuje, że od sylwestra rosła popularność hasła ,,walentynki”.
Rosnącym trendem, nawiązującym do tradycji, jest decydowanie się na wspólne doświadczenia. Zaczyna być to częstsze od zakupu prezentów materialnych. Obserwowaliśmy to już od 2020 roku. Pary decydują się na kolacje, wyjazd we dwoje i pobyt w hotelu lub spa, chociaż ten pomysł w 2023 roku wybrało tylko 5% badanych.
Oczywiście, pandemia nieco zaburzyła te trendy, ale pojawiło się wtedy miejsce na propozycje DIY, np. udostępnianie przez sklepy prostych przepisów na smaczne danie dla dwojga lub prezentowanie gotowych schematów na spędzenie walentynek.
Niestandardowy pomysł dla zakochanych ma Lego – Date Night to ich najnowszy zestaw stworzony z myślą o parach, które wolą spędzić ten wieczór w domowym zaciszu, ale nadal ze szczególnym akcentem i klimatem. Co ciekawe, nie jest to zestaw zawierający klocki! Znajduje się w nim plansza oraz okolicznościowe karty rozmów, pomagające zainicjować intymne dialogi.
Single w walentynki
Marki, które wprost nie kojarzą się z walentynkami muszą się szczególnie postarać, by również odnotować zyski w czasie miesiąca miłości.
Jedną z objętych strategii jest tworzenie ofert walentynkowych dla…singli. Nic w tym dziwnego, bo 15 lutego osoby niebędące w związku obchodzą swoje święto. Dzięki włączaniu tej grupy do swojej kampanii walentynkowej lub tworzeniu osobnej oferty tylko dla singli, marki mogą osiągać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe. Popularnością mogą się również cieszyć oferty grupowe, z których klienci będą mogli skorzystać wraz z przyjaciółmi.
W sieci nie brakuje poradników wskazujących, co można robić w walentynki, jeśli nie mamy drugiej połówki. 14 lutego stał się nie tylko dniem miłości romantycznej, ale także miłości do samego siebie.
Walentynkowe triki e-commerce
Gdy termin święta zakochanych zbliża się wielkimi krokami, firmy wysyłają specjalne newslettery do swoich stałych klientów. Dodatkowo, stosuje się wiadomości SMS, które pozwalają skutecznie dotrzeć markom do ich odbiorców. Jest to jedno z rozwiązań budujących doświadczenie klienta, które staje się coraz bardziej popularne.
W newsletterach znajdziemy hasła, które wzbudzają zainteresowanie, dzięki chwytliwości i grze słów. W treści proponowane są nam rabaty na zakupy w ramach walentynkowej oferty lub vouchery i zniżki na przyszłe zakupy.
Segmentacja klientów oraz dostosowanie komunikacji do poszczególnych grup – to również jedna z ważnych technik. Walentynki obchodzą różne grupy wiekowe, zatem treści są dostosowywane do każdego typu klientów.
Dla klientów, którzy nie czują się mocni w poszukiwaniach prezentu dla swojej drugiej połówki, można wprowadzić na stronie internetowej powitalne pop-upy. Jest to dobry sposób na doradzenie klientowi oraz podtrzymanie sprzedaży aktualnych best-sellerów. Skutecznym rozwiązaniem z myślą o użytkownikach, którzy już zaczęli szperać w ofercie sklepu, jest wyświetlanie pop-upu po pewnym czasie, a nie od razu po wejściu na stronę.
Nie zapomnij o walentynkach!
Innymi technikami sprzedaży internetowej są: przypomnienia o ważnej dacie, tworzenie ofert czasowych z widocznym licznikiem, oferowanie darmowej i punktualnej dostawy.
Te działania sprawdzają się nie tylko podczas walentynek. Korzysta się z nich w innych momentach w roku, jednak z poleżeniem akcentu na inne elementy. Po każdej zastosowanej strategii przychodzi czas na wnioski i wprowadzanie zmian.
Z roku na rok obserwowanie walentynkowych trendów marketingowych staje się coraz ciekawsze. Dobrze by było, gdyby oferty zakupowe nie przysłoniły nam tego, co tak naprawdę jest ważne – wspólnie spędzony czas.
Komentarze (0)