Jakie trendy biznesowe przynosi nam rok 2025?
Tworzenie strategii biznesowej, która będzie odpowiadać współczesnym potrzebom rynku i realizować cele organizacji powinna opierać się o analizę trendów. Zanim się jej dokona, trzeba najpierw te trendy namierzyć.
Trzymamy rękę na pulsie, dlatego w tym roku również przedstawiamy najważniejsze trendy biznesowe 2025 roku. Jeśli przegapiliście nasz zeszłoroczny artykuł na ten temat, zajrzyjcie tutaj.
Małe, ale silne!
Na czołowym miejscu trendów ekonomicznych plasują się małe firmy. MŚP są i będą jeszcze większym motorem wzrostu gospodarczego i innowacji w 2025 roku. Przedsiębiorstwa będą szukały różnych źródeł finansowania, aby inwestować w rozwój swoich planów i projektów.
Coraz popularniejsze staje się korzystanie z dotacji, pożyczek i alternatywnych modeli finansowania. Wiąże się z tym ostrożne i odpowiedzialne zarządzanie wraz z układaniem strategii i budżetów.
Nie ryzykownie, a ambitnie!
Prowadzenie własnej działalności postrzega się już nie jako ryzykowne przedsięwzięcie i nietypowy wybór rozwoju kariery zawodowej, a jako ambitny cel, a nawet styl życia. Prognozy wskazują na to, że stanie się to jeszcze bardziej popularne. Powodem ku temu jest dostęp do narzędzi cyfrowych, odpowiedniego finansowania i wspierania przedsiębiorców, a także kulturę szybkich innowacji, które łatwiej wdrażać w małych firmach, niż dużych koncernach.
W związku z powyższym tradycyjna, tzw. ,,bezpieczna praca” coraz szybciej się starzeje. W przeciwieństwie do niej, to małe i średnie przedsiębiorstwa będą podstawą i napędem nowoczesnej gospodarki krajowej.
Kobieta przedsiębiorcza, biznesu się nie boi!
Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych to nie tylko puste hasła, a polska rzeczywistość. Nie wierzycie? W naszym kraju kierowniczki stanowią aż 43% i jest to najwyższy wynik w Unii Europejskiej, a europejska średnia do 35%.
W Polsce 8% kobiet prowadzi własną działalność gospodarczą, a 55% tych biznesów to mikroprzedsiębiorstwa – o których już wiemy, że są przyszłościowe! I tutaj również wyprzedzamy europejską średnią, która wynosi 6%. Prognozy trendów wskazują, że dynamizm przedsiębiorczości kobiet przyspieszy w 2025 roku. Co więcej, biznesmenki coraz częściej mogą liczyć na wsparcie dostosowane do działalności prowadzonych przez kobiety.
Przy okazji warto wspomnieć, że panie promują inkluzywne kultury pracy i modele biznesowe, oparte na społeczności, otwarte na nowe potrzeby i trendy. Tym samym wyznaczają nowe standardy w podejściu do pracownika. Kobiety wskazują również nowe normy dla przywództwa oraz innowacji, czym stanowią ogromną inspirację dla kolejnych osób marzących o własnym biznesie.
Cyberbezpieczeństwo
W 2025 roku, jak i w latach ubiegłych, bezpieczeństwo w sieci znajduje się w pierwszej piątce problemów, z którymi mierzą się przedsiębiorstwa, jak również my wszyscy. Koszty obrony przed cyberatakami, phishingiem, naruszeniem danych osiągają horrendalne kwoty. Jedną z przyczyn nasilających się cyberataków jest rozwój sztucznej inteligencji, który ułatwia oszustom działania na szkodę użytkowników sieci. A co do sztucznej inteligencji…
Im większe możliwości, tym większe zagrożenia
Podczas analizy trendów należy również uwzględnić fakt, jak wielkim wyzwaniem staje się dezinformacja, szczególnie wspierana przez AI. Posty w social mediach szerzące nieprawdziwe dane, upozorowane na treści o prawdziwych osobach, a przykryte płaszczykiem grafik z generatywnej sztucznej inteligencji – to ogromny haczyk, szczególnie na osoby starsze.
Trudno jest pojąć, że osoba, którą widzą na ekranie, jest wytworem algorytmu i nie istnieje w rzeczywistości. Jednocześnie AI coraz częściej stanowi wsparcie i napęd innowacji w przedsiębiorstwach. Pytanie tylko czy szale ryzyka i możliwości się wyrównują, a to trudno policzyć. Wspomnijmy zatem o jej wykorzystaniu korzystnym dla ludzi.
Odwrót od pracy zdalnej
Wbrew postępowi technologicznemu zwracają się trendy związane ze środowiskiem pracy. Co ciekawe, zatrudnienie zdalne wcale nie staje się coraz popularniejsze. Trendy wskazują na silny powrót do biur. Inną zmianą jest wykorzystywanie AI do procesów rekrutacyjnych, o czym mogliśmy czytać już kilka lat temu.
W jaki sposób? Przede wszystkim stanie się standardowo wykorzystywanym narzędziem do budowania ogłoszeń o pracę, pytań do rozmów kwalifikacyjnych, ocen i wstępnych weryfikacji. Będzie także wsparciem w podejmowaniu ostatecznych decyzji. Jest to ważny przeskok, ponieważ będzie miało to pozytywny wpływ na uczciwość procesów rekrutacyjnych i równe szanse kandydatów.
Nasze wnioski
Dla naszej firmy, rok 2025 to ciekawe rozdanie kart – trendy skupione na małych przedsiębiorstwach zdecydowanie nam sprzyjają, tak samo jak promowanie inkluzywności. Będzie to dobry czas na wdrażanie nowych technologii i rozwiązań sieciowych. A Wy, w którym trendzie widzicie największe szanse?
Komentarze (0)