Błędy podczas przygotowania materiałów do druku
Podczas tworzenia drukowanych materiałów, przede wszystkim liczy się ich treść. Chwytliwe hasło reklamowe oraz zapadająca w pamięci grafika to elementy, które składają się na dobry pomysł podczas tworzenia kampanii reklamowej. Zawsze należy jednak pamiętać o tym, że każdy projekt graficzny musi zostać odpowiednio przygotowany, zanim trafi do drukarni. W przeciwnym wypadku na koniec pracy może nas czekać przykra niespodzianka. W najlepszym wypadku dowiemy się, że projekt trzeba przygotować od początku. W najgorszym nasze wydruki będą musiały trafić do kosza, żeby nie psuć wizerunku naszej marki. Poniżej przytoczymy kilka istotnych aspektów, o których nasi graficy nigdy nie zapominają podczas swojej pracy.
Spady i marginesy dokumentu projektu
Spad – to obszar, który należy dodać do naszego dokumentu. Pozwala to na uniknięcie błędu, który może wystąpić z powodu niedokładności maszyny introligatorskiej. Bywa, że w trakcie pracy urządzenia, linia cięcia nieznacznie się przesuwa, a elementy umieszczone poza marginesem bezpieczeństwa zostają przycięte. Jeśli postanowisz wydrukować duży nakład plakatów lub katalogów musisz pamiętać o tym, żeby istotne elementy projektu umieścić w bezpiecznej odległości, tak żeby nie zostały odcięte i nie znalazły się zbyt blisko krawędzi materiału, psując jego kompozycję.
CMYK czy RGB? Ustawienie właściwej przestrzeni kolorystycznej
Częstym błędem jest założenie, że to, co widzimy na naszym ekranie, zostanie w stu procentach przeniesione na wydruk. Należy jednak pamiętać o tym, że kolory na monitorze (przestrzeń kolorów RGB) mogą nieznacznie różnić się od tych, które uzyskamy na wielonakładowych wydrukach. Aby osiągnąć jak największą spójność, projekt należy stworzyć w przestrzeni kolorystycznej CMYK. Jest to paleta kolorystyczna stosowana w większości drukarni, zastosowanie jej w projekcie daje gwarancję uzyskania właściwych kolorów na wydrukowanych materiałach.
Właściwa rozdzielczość plików
Bywa, że do naszych rąk trafia broszura z rozmazanym logiem lub na jakimś ogrodzeniu wisi baner z kompletnie niewyraźnym zdjęciem. Zwykle dzieje się tak, gdy ktoś umieszcza w projekcie przeznaczonym do druku grafikę, która wcześniej została zoptymalizowana pod kątem Internetu. Jeżeli zależy nam, aby nasza reklama wyglądała profesjonalnie, musimy dopilnować, by nasze projekty były stworzone z materiałów o wysokiej jakości oraz zapisane do plików w odpowiedniej rozdzielczości. W przypadku reklam, które zwykle oglądamy z bliska, takich jak wizytówki lub ulotki, zalecanym parametrem jest 300 dpi. Zapisanie projektu lub umieszczenie w nim elementów o zbyt niskiej rozdzielczości i wymiarze może spowodować, że wydruki będą rozmyte i niewyraźne.
Zamiana tekstów na krzywe
Kolejnym częstym błędem podczas przygotowania do druku jest niezamienienie fontów na krzywe, czyli nieprzekształcenie ich w niezmienne kształty o matematycznym zapisie. Istnieje wówczas ryzyko, że taki projekt po otwarciu na innym oprogramowaniu może ulec zmianie. Brakujące fonty mogą zostać zastąpione przez inne, o zupełnie odmiennym kształcie i bez polskich znaków. Pomimo tego, że problem ten nie występuje zbyt często, należy o nim pamiętać, aby uniknąć kosztów związanych z ponownym wydrukiem.
Błędy przy drukowaniu czarnego koloru
Podczas projektowania należy pamiętać jakich użyć składowych, aby uzyskać czarny kolor. W tym zagadnieniu należy brać pod uwagę zarówno element, w którym chcemy zastosować czerń, jak i materiał, na którym projekt docelowo zostanie wydrukowany.
Czarny tekst – zawsze powinien być zbudowany z jednej składowej CMYK: 100% K, czyli czarna farba bez domieszki innych kolorów. Czarne teksty złożone z różnych składowych, zwłaszcza te o niewielkim rozmiarze mogą wyjść w druku nieostre. Gdy w projekcie czarne litery nachodzą na kolorowe tło, należy również pamiętać o zastosowaniu specjalnego trybu mieszania overprint (nadrukowanie). W przeciwnym razie może się zdarzyć, że między tekstem a tłem pojawi się białe odcięcie.
Czarne tło i duże czarne obiekty – w odmienny sposób należy natomiast przygotowywać jednolite, duże czarne powierzchnie. Tutaj dobrą praktyką jest, podbicie czerni o około 40% na pozostałych składowych (CMY). Pozwoli to na uzyskanie naprawdę głębokiej czerni.
Należy jednak pamiętać, aby nie przekroczyć zalecanej przez drukarnię wartości nafarbienia — czyli ilości farby w jednym miejscu. Wartość ta zwykle zamyka się w przedziale od 280 do 320 procent. Niedostosowanie się do specyfikacji danej drukarni czasami nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji, ale często z tego powodu podczas procesu drukarskiego kolory i kontrasty ulegają znaczącej zmianie, lub mogą wystąpić inne niepożądane skutki obniżające jakość Twoich materiałów reklamowych.
Komentarze (0)