Czy kawa będzie produktem premium? tło

Czy kawa będzie produktem premium?

Kawa z rana musi być! Tak uważa wiele osób, co potwierdzają badania. Codziennie na świecie wypija się 3 miliardy filiżanek kawy. W Polsce ponad 66% osób spożywa ten napój dzień w dzień, a połowa społeczeństwa rozpoczyna nim poranek. W przypadku tego produktu obserwujemy trend premiumizacji, to znaczy, że coraz częściej wybieramy kawę wysokiej jakości.

Kiedyś wystarczało nam zaparzenie fusów wrzątkiem. Gdy kawa była trudno dostępna, w niektórych domach zalane już raz fusy się osuszało, by zalać je ponownie i cieszyć się namiastką smaku. Współcześnie, w Polsce wygląda to zupełnie inaczej. Chodzimy do kawiarni, gdzie czekają na nas wykwalifikowani bariści obsługujący profesjonalne ekspresy warte kilkadziesiąt tysięcy złotych. Taki rynek ma nawet swoją nazwę – coffee speciality. Nie jest to duża przestrzeń biznesowa, bo w skali światowej stanowi jedyne 3% całego rynku kawowego, a w naszym kraju około 2%.

Jesienią, na brązowym drewnianym tarasie przy jednym ze stolików siedzi szczupła kobieta o blond włosach ubrana w jasną kurtkę i biały golf, a w ręku trzyma filiżankę kawy.

Kawa – produkt premium

Kawa doczekała się segmentacji – mamy tę dostępną na półkach sklepowych, tę którą znajdziemy w kawiarni i skosztujemy na miejscu, a także oferowaną przez prestiżowe palarnie. Na kawę przygotowaną przez profesjonalistę Polacy wydają około 140 milionów złotych rocznie. Statystycznie każdy z nas w okresie 12 miesięcy kupuje 2 kilogramy kawy. Ciekawostką jest również, że chociaż picie kawy silnie kojarzy się z włoską kulturą, to wcale nie Włosi są liderami w jej spożyciu. Ku naszemu zaskoczeniu najwyższy wynik osiągają kraje Skandynawskie.

Największymi producentami kawy są Brazylia, Wietnam i Kolumbia, a niemal trzy czwarte światowej produkcji kawy trafia do eksportu, którym najbardziej zainteresowane są Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja – to te kraje są największymi importerami tego surowca. Niestety, chociaż kawy pijemy dużo, to kawiarniom to nie wystarcza, by móc się utrzymać. Tak się dzieje za sprawą rosnących cen i to nie tylko utrzymania lokali, ale samej kawy. Jedynie rynek coffee speciality nie jest taką prognozą przejęty. Przykrą wiadomością jest, że nawet zwykła kawa kupowana do domów może zacząć wkraczać w produkt premium, ponieważ ceny mają rosnąć.

Na pięknie ustrojonym jesiennie stolik stoi profesjonalny ekspres przelewowy, w którym znajduje się kawa, a obok niego stoi termos i malutki biały kubeczek.

Walka o miejsce lidera

Tak jak w przypadku czekolady, gdy mówimy o kawie możemy się zastanawiać, czy potrzebuje reklamy. Moglibyśmy zapytać ogólnie – czy produkty codziennego użytku potrzebują promocji? Gdybyśmy mówili o sytuacji, w której na rynku istnieje tylko jedna marka – wtedy faktycznie marketing byłby bardzo prosty. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej i producenci muszą zabiegać o uwagę klienta oraz zachęcić go do zakupu. Jest to szczególnie trudne, gdy na rynku istnieje wyraźny lider branży.

W Polsce największy procentowy udział spośród wszystkich marek kaw mielonych ma Jacobs, a drugie miejsce zajęła Lavazza. Natomiast wśród kaw ziarnistych króluje Costa Coffee osiągająca nieco ponad 90% udziału marki w tej kategorii. Takie informacje znajdziemy w wyszukiwarce Brand Performance realizowanej przez Listonic ads.

Na jasnym drewnianym blacie stoją dwie filiżanki cappucino a obok nich leżą gwiazdki anyżu.

Kawa kawie nierówna

Przyjrzyjmy się temu, w jaki sposób komunikują się marki kawy. Warto tutaj podkreślić, że możemy mówić o marketingu małych firm lub sieci sklepów, a nawet korporacji. Różnica pomiędzy nimi to oczywiście skala, ale także kładzenie nacisku na inne aspekty. Małe palarnie kawy czy kawiarnie skupiają się na jakości, ekologii, wiarygodności i bliższych relacjach. Większe firmy podkreślać będą rozmach z jakim działają, łatwy dostęp do zróżnicowanej oferty produktów.

W planowaniu i układaniu strategii konieczne jest uważne doglądanie terminarza i sezonowość produktów. W przypadku kawy szczególnie ważny jest okres listopada i grudnia – wtedy przeważnie nowi klienci przeglądają oferty. Inaczej będzie z kawą mrożoną, która jest produktem popularnym wciągu kilku miesięcy w roku, a także ograniczonym geograficznie.

Przy okazji wspomnijmy, że coraz istotniejsze dla konsumentów jest wypełnianie misji zrównoważonego rozwoju, a nie tylko jej deklarowanie. Pojawia się tu zatem aspekt ekologicznego i etycznego pozyskiwania surowca – bez narażania środowiska, czy też wykluczenie zatrudnienia dzieci w pracy przy uprawach.

Barista wkłada zmieloną kawę do specjalistycznego ekspresu.

 

,,Zaparzę naszą ulubioną kawę…”

Kolejną kwestią jest sposób kreowania wizerunku kawy, co jest czynione bardzo różnie. Mamy kawę jako bohaterkę życia codziennego – jak w reklamach Prima czy towarzyszkę kobiecych rozmów w słynnej reklamie Nescafe, która stała się memem. Kawa jest przestawiana jako element budowania relacji, sposób na relaks, produkt wysoko pożądany, jak w materiałach promocyjnych Nespresso. Oprócz tego, niezależnie od stanu faktycznego, podkreślana jest jej aromatyczność i jakość ziaren.

To bardzo ciekawe, jak wiele można powiedzieć o jednej filiżance kawy – sprzedawać ziarna wraz z historią. Chociaż rynek coffee speciality przemawiałby raczej za argumentem, że to jakość kawy jest najważniejsza, my dorzucilibyśmy jeszcze projektowanie doświadczeń użytkownika, oraz tworzenie pozytywnego wizerunku za pomocą środków wizualnych  – grafik, zdjęć, filmów oraz warstwy językowej – sloganów, opisów produktów, komunikacji z klientem. Dzięki ich zróżnicowaniu, każdy klient znajdzie produkt, który mu odpowiada.

Ciekawostką jest, że chociaż picie kawy silnie kojarzy się z włoską kulturą, to wcale nie Włosi są liderami w jej spożyciu. Ku naszemu zaskoczeniu najwyższy wynik osiągają kraje Skandynawskie.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano