Dlaczego czekolada potrzebuje reklamy?
Wartość rynku słodyczy w Polsce to ponad 10 miliardów złotych. Nasz kraj jest jednym z liderów w eksporcie czekolady na skalę Unii Europejskiej. W 2022 roku zajęliśmy trzecie miejsce w rankingu, z wynikiem 295 tysięcy ton. Przed nami na podium znajduje się Holandia i zwycięskie Niemcy, z wynikiem 680 tysięcy ton.
Na świecie zajmujemy 4 miejsce pod tym względem. Możemy się pochwalić nie tylko skutecznym eksportem, ale także sporym apetytem – Polacy średnio w ciągu roku zjadają niecałe 6 kilogramów w przeliczeniu na osobę. Prognozy wskazują, że w 2028 roku będziemy jej spożywać 8,5% więcej niż obecnie.
Złe wieści
To prawda, że chęci na słodkości mamy spore – rosną szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Co więcej, czekolada należy do produktów kupowanych bez wcześniejszego zaplanowania, a więc impulsywnie. Wyjątkiem jest czas świąt, kiedy produkt ten staje się punktem na liście zakupów.
Niepocieszająca jest informacja, którą podzielił się Wedel w ,,Raporcie czekoladowym 2023”. Mianowicie, ceny kakao na światowych rynkach gwałtownie rosną i są najwyższe od 46 lat.
Jakie formy czekolady lubimy najbardziej?
To zależy od grupy wiekowej. Część z wyrobów polscy konsumenci kupują codziennie, inne wyraźnie rzadziej.
Niezależnie od grupy wiekowej najczęściej wybieranymi słodyczami przez Polaków są tabliczki czekolady. Znaczące dysproporcje w preferencjach pojawiają się w kategorii batonów i ciastek zbożowych – te wybierają najczęściej osoby w wieku 16-24 lata, a najrzadziej osoby po 65 roku życia.
Co jest najważniejsze dla klientów przy zakupie słodyczy? Najczęściej jest to cena, a także smak. Naturalne składniki pod uwagę najczęściej biorą osoby w wieku emerytalnym, a najrzadziej osoby młode. Marka za to, niezależnie od wieku, nie ma wyraźnego znaczenia dla konsumentów.
Rozpoznawalność marek
Chociaż dla konsumentów marka wybranej czekolady może nie mieć tak dużego znaczenia, to nie jest to równoznaczne z tym, że jej nie rozpoznają. Na to wpływa między innymi wieloletnia tradycja obecności na polskim rynku, rozpowszechnienie w kanałach dystrybucji i rozbudowana komunikacja marketingowa.
Co ciekawe, marki stworzone przez producentów są postrzegane przez klientów jako bardziej znane i wiarygodne w porównaniu do tych, które należą do sieci handlowych. Uznawane są także za lepsze pod względem jakości i bardziej nadające się na prezent.
Czy czekolada potrzebuje reklamy?
W realiach współczesnego rynku, nawet tak chętnie kupowany produkt jak czekolada potrzebuje odpowiedniej reklamy. Powodem jest między innymi fakt ogromnej konkurencji, która oferuje identyczny lub zbliżony skład. Ta sama sytuacja dotyczy innych kategorii produktów.
W pokonaniu tego wyzwania pomaga oczywiście odpowiednio zaprojektowane opakowanie, które spełnia kryteria dopasowania do grupy docelowej klientów. Przykładowo, opakowanie gorzkiej czekolady, którą najczęściej częstują się osoby dorosłe powinno się znacząco różnić charakterem od zawierającego czekoladę z żelkami, która cieszy najmłodszych konsumentów.
Smak nostalgii
Opakowania skierowane do osób starszych często przedstawiają stonowane barwy i nawiązują do klasycznych, eleganckich rozwiązań. Mogą także odnosić się do dawnego wzornictwa, które starsze pokolenie pamięta z czasów swojego dzieciństwa i wczesnej młodości. Dzięki temu producent wywołuje u kupującego poczucie nostalgii, które może wpłynąć na jego decyzję zakupową.
Natomiast, czekolada, która ma swoim opakowaniem zachęcić osoby młode, prezentuje wyraziste, jaskrawe kolory i dynamiczną grafikę. Oprócz tego, wpisuje się w aktualne trendy projektowe, m.in. surrealizm, wykorzystanie abstrakcyjnych kształtów, łatwych do zapamiętania postaci i bohaterów marki.
Wyjątkowość chwil
Czekolada, ze względu na swoją tradycję, może należeć do kategorii produktów luksusowych. Mowa tutaj zarówno o tabliczkach czekolady jak i bombonierkach, pralinach. Dzięki pięknym opakowaniom podtrzymują wyjątkowość chwil, bo są prezentem samym w sobie.
Oprócz tego, że stanowią miły gest podczas świętowania danej okazji, ekskluzywne produkty mają pozytywny w pływ na samopoczucie. Jak pokazują badania zrealizowane przez Liselot Hudders i Mario Pandelaere, częste wydawanie pieniędzy na luksusowe marki dobrze wpływa na satysfakcję z życia. Dotyczy to również na przykład belgijskiej czekolady.
Wizerunek czekolady
Czekolada ma wiele twarzy. Wizerunek danej marki wpływa na doświadczenia klienta. Atmosfera stworzona wokół produktu wpływa na samopoczucie odbiorcy, sprawia, że czuje się wyjątkowy.
Jaki firma ma z tego zysk? Przede wszystkim, nawiązaną relację z odbiorcą i jego przywiązanie do produktu, co wpływa na sprzedaż. To poczucie wyjątkowości wywołane jest przez odpowiednie kreowanie wizerunku, w tym projektowanie opakowania, oraz realizacje materiałów marketingowych.
Z punktu widzenia biznesu, bardzo ważne jest tworzenie wyobrażenia o produkcie. Z perspektywy konsumenta, istnieje obawa, że nie zawsze to, co elegancko reklamowane reprezentuje najwyższą jakość.
Komentarze (0)