Dlaczego kolor roku powinien nas zainteresować?
Kolorem roku Pantone został odcień o nazwie Mocha Mousse! Co z tego wynika? Jeśli jeszcze nie wiecie, dlaczego ogłaszanie koloru roku jest warte poświęcenia odrobiny uwagi, koniecznie przeczytajcie ten artykuł.
Kto wybiera kolor roku i co z tego wynika?
Przede wszystkim, zacznijmy od tego, że od 1999 firma Pantone, czyli amerykańskie przedsiębiorstwo, wybiera kolor roku. W latach 60. XX wieku firma zrewolucjonizowała branżę poligraficzną swoim autorskim systemem ujednolicania barw i standaryzowania kolorów. To właśnie oni wprowadzili znany na całym świecie format chipów we wzornikach farb.
Pantone prognozuje i wyznacza światowe trendy, doradza markom w zakresie wizerunku. Kolor stanowi nie tylko element estetyki. To idea, filozofia, komunikacja wizualna oraz wymierna korzyść. Kolor Pantone jest wspólnym językiem różnych branż i sektorów w kreowaniu wizerunku. Już niebawem będziemy mogli obserwować wykorzystanie Mocha Mousse w:
- po pierwsze, reklamie – dzięki tej barwie konsument będzie odczuwał większą chęć nabycia produktu
- w drugiej kolejności, designie technologicznym i odzieżowym – ze względu na elegancję i luksusowość,
- po trzecie, wystroju wnętrz – dzięki przytulności koloru,
- i po czwarte, branży beauty – proponowane palety barw Pantone dostrzeżemy z pewnością wśród kosmetyków kolorowych,
Kawa z czekoladą
Na stronie przedsiębiorstwa dostępne jest wideo, w którym Elley Cheng prezes Pantone prezentuje Mocha Mousse 17-1230. Ponad to, możemy tam także znaleźć animację, która na myśl przywołuje skojarzenie z grafikami reklamy batonika Kinder Bueno, stylizowanego na luksusową przekąskę. I jest to dobre skojarzenie, ponieważ Instytut Pantone przyznał, że barwa Mocha Mousse pielęgnuje odbiorcę wykwintnością czekolady i kawy.
Co więcej, kolor roku Pantone jest ważny nie tylko ze względu na podążanie za modą, ale również z uwagi na odzwierciedlane nastroje społeczne. Instytut Pantone prowadzi szerokie analizy, na podstawie których dobierany jest odpowiedni odcień reprezentujący aktualne zmiany i tendencje w różnych przestrzeniach życia.
Oczywiście, ten wybór rzutuje na późniejsze wprowadzanie go na rynek za pośrednictwem designu, co napędza popyt. Weźmy za przykład jeden z nowych modeli urządzeń marki Motorola. Firma weszła we współpracę z Pantone i zaprezentowała swoim klientom obudowę w kolorze, który śmiałym krokiem wchodził na salony.
Nie chodzi tylko o to, co się dzieje, ale o to, co czują ludzie
W opisie tego koloru i narracji wokół niego budowanej spotykamy się z takimi hasłami jak: harmonijny komfort, miękkość, rozgrzewający brąz. Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute skomentowała ten odcień następująco:
Podbudowany naszym pragnieniem codziennych przyjemności, Mocha Mousse wyraża poziom przemyślanej rozpusty. Wyrafinowany i bujny, a jednocześnie bezpretensjonalny klasyk, Pantone 17-1230 rozszerza nasze postrzeganie brązów z pokory i uziemienia na aspiracje i luksus.
Weźmy także pod uwagę to, co powiedziała Laurie Pressman, wiceprezes Instytutu, która wskazała, że:
wybrano łagodny odcień brązu, którego naturalne bogactwo oraz zmysłowe i kojące ciepło odzwierciedlają nasze pragnienie komfortu i oddawania się prostym przyjemnościom, którymi możemy obdarowywać i dzielić się z innymi.
Z tych wypowiedzi dowiadujemy się, jak Pantone widzi współczesnych ludzi, ich potrzeby i dążenia.
Proza życia codziennego
Tegoroczny kolor nie odbiega daleko w swojej idei od ubiegłorocznego Peach Fuzz 13-1023, który wskazywał na pragnienie bliskości, ciepło, nowoczesną elegancję i życzliwość. W 2025 roku nadal oscylujemy wokół tego, co miękkie, powiązane z relacjami międzyludzkimi i prozą życia codziennego.
Ściśle rzecz biorąc, różnicą pomiędzy tymi barwami jest to, że Mocha Mousse z założenia może być stosowana nie tylko samodzielnie, ale również jako wszechstronny podkład, który wspiera i wzbogaca szeroką gamę palet, proponowanych przez Pantone.
Czy już zauważyliście w otaczającej Was rzeczywistości kolor roku 2025? Miejcie oczy szeroko otwarte!
Komentarze (0)