Google Analytics – wstęp do analityki strony
Google Analytics jest głównym narzędziem pracy marketerów. Dzięki niemu mają wgląd do analizy statystyk serwisów www, które są udostępniane przez Google. Jest to możliwe poprzez umieszczenie na stronie specjalnego kodu JavaScript. W momencie wejścia przez użytkownika na witrynę, zostają pobrane o nim istotne dane, które zostają przesłane do Google Analytics. Możemy stworzyć sami raport danych lub skorzystać z gotowego zestawienia.
Czego możemy się dowiedzieć z Google Analytics?
Otóż z Google Analytics możemy dowiedzieć się kim są internauci odwiedzający naszą witrynę, dzięki analizie ruchu na danej stronie internetowej. Wyróżnia się 5 podstawowych kanałów źródła ruchu na stronie:
- DIRECT – bezpośrednie wejścia na stronę, np. wpisanie przez użytkownika adresu strony do przeglądarki,
- ORGANIC SEARCH – są to wszystkie przejścia na naszą witrynę poprzez wyniki wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych,
- REFERRAL – przejście na naszą stronę internetową, gdy użytkownik kliknął link, który jest umieszczony na innej stronie,
- SOCIAL – wejścia na naszą witrynę poprzez platformy Social Media,
- PAID SEARCH – wejście na stronę poprzez kliknięcie reklamy Google Ads, bądź innych płatnych reklam.
Nowa strona w Google Analytics
Chcąc połączyć daną stronę internetową z usługą Google Analytics musimy posiadać konto Google, jednak nie musi być to Gmail. W celu dodania nowej strony internetowej do Google Analytics, logujemy się do panelu: www.google.com/analytics, a następnie wybieramy zakładkę Administracja -> Nowe konto. Gdy ustalimy nazwę konta, podamy adres www domeny, otrzymamy kod, który powinniśmy zainstalować na każdej ze stron serwisu.
Jedną z podstawowych informacji, jakie otrzymujemy dzięki korzystaniu z Google Analytics, to liczba użytkowników, którzy trafiają na naszą stronę internetową. Niestety, to za mało, by na jej podstawie zwiększyć tę liczbę. Znacznie cenniejsza jest wiedza na temat stron, na jakie najczęściej trafiają użytkownicy ze stron wyników wyszukiwania. Na podstawie tej informacji wiemy, jakich treści z naszej strony najczęściej szukają Internauci, a tym samym wiemy, które z nich są najlepiej zoptymalizowane pod względem SEO.
Nie warto ograniczać się tylko i wyłącznie do wyszukiwarki Google, by była jedynym dostarczycielem użytkowników na naszej stronie. Dobrym sposobem na zwiększenie liczby odwiedzających daną witrynę jest współpraca z innymi serwisami, umieszczanie linków na forach internetowych czy poprzez kampanię Social Media. Klikając w raport Wszystkie odesłania sprawdzimy, z jakich innych stron użytkownicy najczęściej trafiali na Twoją.
Istotną rolę odgrywają także informacje odnoszące się do zachowania użytkowników na stronie – jak długo przebywają na stronie, którym stronom poświęcają najwięcej czasu, a na których są najkrócej. Czas i procent wyjść informują nas o tym, w jakim stopniu strona jest interesująca dla danego użytkownika. By dowiedzieć się, ile procent użytkowników konkretnej witryną ją opuściło, należy wejść w zakładkę Zawartość witryny > Wszystkie strony. Mając możliwość wglądu na średni czas trwania sesji, powinniśmy analizować to ze współczynnikiem strony. Jeśli liczba witryn odwiedzonych w trakcie jednej sesji jest wysoka, a czas jej trwania krótki – jest to równoznaczne z tym, że dana osoba nie mogła znaleźć informacji, jakiej poszukiwała. To sugeruje nam, by poprawić użyteczność na naszej stronie, aby odwiedzającym było łatwiej szukać konkretnych informacji.
Współczynnik odrzuceń to wartość użytkowników podawana w procentach, którzy opuścili witrynę, zaraz po przejrzeniu tylko jednej stron. Wysoki współczynnik odrzuceń nie jest równoznaczny z tym, że nasza strona nie jest wartościowa. Wynika to z tego, że część użytkowników znalazła już na pierwszej stronie informacje, których szukali. Jeżeli dokonujemy większych zmian w naszym serwisie, warto wtedy obserwować zmiany współczynnika odrzuceń. Znaczny wzrost współczynnika może oznaczać brak przychylności użytkowników w stosunku do np. zmiany szaty graficznej.
Komentarze (0)