Influencer marketing – czym jest? tło

Influencer marketing – czym jest?

Pojęcie marketingu w social mediach na przestrzeni ostatnich lat zyskało na znaczeniu. Dlatego warto zwrócić uwagę na influencer marketing. Czym jest? Dla jakich firm? Jakie są wady i zalety? Na te i wiele innych pytań odpowiedź znajduje się w artykule poniżej.

Zacznijmy od początku. Influencer marketing rozwinął się dzięki social mediom. Spośród wielu platform internetowych, zdecydowanymi prekursorami w tej dziedzinie jest Instagram i YouTube. Według danych Goldmedia, sponsorowane treści na tych platformach to ponad 30% łącznych przychodów z influencer marketingu w ubiegłym roku. Pomimo tego, że jest stosunkowo nową formą reklamy produktów oraz usług, bardzo szybko stał się najszybciej rozwijającą się i obiecującą gałęzią marketingu.

Większość z nas, w szczególności pokolenia Z i Y, ignoruje reklamy. Zazwyczaj robimy to nieświadomie. Firmy tracą wiarygodność, gdy same sobie wydają opinie. Influencer marketing wychodzi naprzeciw tradycyjnym reklamom. W jaki sposób? Przez ostatnich kilka lat wzrosło zainteresowanie blogosferą czy też vlogami. Okazuje się, że jesteśmy przesyceni gwiazdami, różnego rodzaju artystami, celebrytami. Chętniej oglądamy ludzi podobnych do nas, którzy prowadzą podobny tryb życia, mają podobne zainteresowania, z którymi możemy się utożsamić. To właśnie influencerzy, którym ufamy. Ten trend zauważyli również specjaliści ds. marketingu, którzy masowo zaczęli zapraszać znanych i lubianych przez społeczeństwo influencerów. Zjawisko influencer marketingu w połączeniu z mediami społecznościowymi, okazało się gwarancją ogromnego zasięgu, przy zachowaniu bliskiej relacji oraz sprawiło, że influencerzy zostali zauważalnym i rosnącym w siłę bytem. Bezpośrednio wpływają na bardzo dużą liczbę ludzi. Dla wielu firm stało się to napędem, dzięki któremu mogą mówić nie tylko o sobie, a także o swoich wartościach. Produkt staje się ważniejszy, bo bliższy konsumentowi.

Media społecznościowe zmieniły sposób komunikacji – skończyły się czasy komunikacji jednokierunkowej od nadawcy do odbiorcy. Dziś najważniejsza jest rozmowa z klientem, która staje się bardziej autentyczna, a tym samym mniej oficjalna. Dzięki tego rodzaju marketingowi, marki mogą przyglądać się komunikacji konsumentów w różnych grupach docelowych oraz zyskiwać większą autentyczność, opierając się na twórcach internetowych.

Kim jest influencer

By zrozumieć pojęcie influencer marketingu, powinniśmy wyjaśnić kogo nazywamy influencerem. Jest to osoba, która ma wpływ na konkretną grupę osób, ale nie jest z nią bezpośrednio związana. W zależności od tego, jaki mamy zamysł kampanii reklamowej, jakie mamy cele oraz wartości do przekazania – tak powinniśmy projektować kampanię i dobierać do niej odpowiednie osoby, by nadały jej spójności. Obecnie w świecie marketingu influencerzy mają bardzo silną pozycję. Stali się dla marek ważnym głosem, przemawiającym w ich imieniu w stronę społeczeństwa. Z tego względu wielu przedsiębiorców podejmuje z nimi współpracę. Influencerów możemy podzielić na 3 grupy:

Megainfluencerzy

Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim celebrytów, artystów, sportowców, a także osobowości telewizyjne. Wyróżniającym aspektem tego typu influencerów, z pewnością jest motywacja i zachowania. Spośród wszystkich grup, ta jest zdecydowanie najbardziej kosztowna. Z reguły jest to opłacalna inwestycja, która umożliwia markom dostęp do milionów społeczności. Jednak trzeba wziąć pod uwagę ryzyko, jakie niosą za sobą m. in. celebryci, których nie zawsze pozytywnie odbieramy. Współpraca z megainfluencerami jest pomocna, gdy marka wprowadza na rynek nowy produkt bądź chce zbudować świadomość marki.

Makroinfluencerzy

To grupa łącząca ze sobą mega- i mikroinfluencerów. Są oni twórcami i blogerami, mającymi duży zasięg w Internecie. Jednocześnie jest to ich główne źródło utrzymania. Pomimo tego, że nie są celebrytami, zaangażowanie makroinfluencera w kampanię reklamową może być równie kosztowne. Twórcy internetowi, dzięki relacjom ze swoimi widzami, czytelnikami wzbudzają większe zaufanie i zainteresowanie. Coraz częściej znane marki zapraszają ich do promowania swoich produktów.

Mikroinfluencerzy

Tworzą treści, które należą do zakresu ich zainteresowań. Liczba ich fanów jest znacznie mniejsza niż w przypadku poprzednich grup. Są oni codziennymi użytkownikami mediów społecznościowych, którzy wywierają wpływ na swoje środowisko. Prowadzenie jakichkolwiek profili na portalach społecznościowych jest dodatkowym zajęciem, które nie absorbuje ich całego czasu. To, co wyróżnia mikroinfluencerów – to z pewnością autentyczność. Angażują odbiorców w dużym stopniu, dzięki czemu kreują swoją społeczność. Jeśli nasza firma ma w pełni sprecyzowaną grupę docelową, warto zastanowić się nad stworzeniem reklamy z udziałem mikroinfluencerów. Z pewnością zmienią wrażenia odbiorców z przeszłości, a nierzadko zdarza się, że mają wyższy współczynnik konwersji niż bardziej znani twórcy, ale mniej dostępni.

Który typ influencera wybrać?

Każda z powyżej opisanych grup jest godna uwagi. W dużej mierze jest to zależne od finansów, jakimi dysponujemy oraz celów, jakie chcemy dzięki tego rodzaju marketingowi osiągnąć. Warto rozłożyć na czynniki pierwsze nasze oczekiwania i rozważyć, która z dostępnych możliwości będzie najbardziej korzystna. Nie zawsze cena odzwierciedla wyniki. Jednym z najczęściej popełnianych przez firmy błędów jest brak weryfikacji kont na portalach społecznościowych. W dużym stopniu dotyczy to Instagrama, który przez ostatnie miesiące zanotował duży przyrost fałszywych profili.

Decydując się na współpracę z influencerami powinniśmy wziąć pod uwagę 3 kryteria, które pomogą nam rozwiać wszelkie wątpliwości:

  • motywacja – influencerów możemy podzielić na wiele różnych kategorii. Oprócz zasięgu, każdego z nich charakteryzuje inna forma, sposób dzielenia się swoją wiedzą i opiniami.
  • branża – to bez wątpienia podstawowe kryterium podczas wyboru. Precyzując branżę oraz grupę docelową, możemy uzyskać znacznie większe zasięgi dzięki dobrze dobranym influencerom.
  • platforma komunikacji – bezpośrednio wiąże się z branżą. Nie warto sugerować się tym, co na obecną chwilę jest modne, a tym, co najlepiej wyeksponuje nasze produkty bądź usługi.
Influencer marketing zdobył ogromną przewagę nad tradycyjnymi formami reklamy. Bazując na autentyczności influencerów, firmy zyskały zaufanie klientów. Wsłuchując się w potrzeby odbiorców dane marki mają większą możliwość mierzenia efektów kampanii, co daje znaczną przewagę nad konkurencją. Rozpatrując za i przeciw, zdecydowanie warto zarekomendować influencer marketing.

Komentarze (2)

  1. B
    Bunia / 15.03.2019

    Influencer marketing to dziś dźwignia handlu. Dzięki takiej formie reklamy produkt dociera do szerokiego grona odbiorców. Dzięki za artykuł!

    1. m
      marek / 30.03.2019

      Bunia – masz rację, ale co z wiarygodnością? Część zachwalanych wszędzie produktów to ściema!

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano