Jak bezpiecznie korzystać z usług copywritera?
Pozycjonowanie naszej strony internetowej ma kluczowe znaczenie, jeśli chcemy zmaksymalizować sprzedaż naszych usług lub produktów. Jeśli jednak nie potrafimy stworzyć chwytliwego hasła reklamowego lub przygotować opisu produktów, które przekładają się na większy popyt, będziemy musieli znaleźć kogoś, kto wesprze nas swoimi umiejętnościami. Jak znaleźć na wirtualnym rynku usług dobrego copywritera?
Oddziel ziarno od plew
Obecny rynek copywritingu w Polsce jest pełen kandydatów z energią i chęciami, lecz niekoniecznie umiejętnościami. Publikując ofertę pracy na jednym z portali czy grupie na Facebook’u, otrzymamy mnóstwo ofert. Nie kilka, nie kilkanaście, lecz nawet kilkadziesiąt. Z tego morza chętnych do pracy rąk musimy wyłowić jedną osobę. Oto garść podpowiedzi, jak ułatwić sobie ten wybór i znaleźć rzetelnego copywritera.
Przede wszystkim zwróć uwagę na sposób komunikacji i język, jakiego używa potencjalny kandydat w wiadomości do Ciebie. Jeżeli niechlujstwo językowe pojawi się już na tym etapie, można śmiało odpuścić dalszą rozmowę. Jaką masz bowiem gwarancję, że tekstów dla Ciebie nie przygotuje równie niedbale?
Publikując ofertę pracy, zadbaj o umieszczenie w niej kilku szczegółów: tematyki tekstów, oczekiwanej długości czy terminu realizacji. Dzięki temu zobaczysz, czy propozycje wykonania, które otrzymujesz, to rzeczywiście odpowiedzi osób zainteresowanych Twoim ogłoszeniem, a nie tak tzw. „kopiuj-wklej”. Na starcie poznasz zaangażowanie swoich potencjalnych kandydatów.
Z kilkudziesięciu zgłoszeń pozostaje kilka, może kilkanaście. Czas na sprawdzenie faktycznych umiejętności.
Najważniejsze jest portfolio
Nasz potencjalny kandydat powinien przede wszystkim zaprezentować nam profesjonalne portfolio. Najlepiej, jeśli portfolio przedstawia się w formie strony internetowej. Blog lub strona oznacza dla nas wysoki poziom bezpieczeństwa. Dlaczego? Ponieważ, taki copywriter ujawnia publicznie swoje imię i nazwisko oraz zdjęcie. Jest to człowiek, który bardzo poważnie traktuje swój zawód oraz ryzykuje swoją reputację. Dla nas jest to równoznaczne z gwarancją wysokiej jakości. Kolejnym elementem jest ilość rekomendacji zebranych na stronie danego copywritera. Jeśli copywriter na swojej stronie posiada pozytywną opinię znanych firm, jest to kolejne świadectwo jego statusu.
Jeżeli podobają nam się prace danego copywritera, ale nie ma wśród nich tekstów z interesującej nas tematyki, mogą pojawić się wątpliwości: czy będzie potrafił stworzyć równie dobre treści dla mnie? W takim przypadku można skorzystać z dwóch rozwiązań.
- Zapytaj copywritera o inne realizacje – w portfolio na swoich stronach copywriterzy zamieszczają tylko wybrane teksty. Warto więc napisać do osoby, której prace nam się podobają, i zapytać, czy miała okazję napisać coś również w naszej lub pokrewnej tematyce. Pomoże to upewnić się we właściwym wyborze.
- Poproś o płatną próbkę tekstu – może okazać się, że copywriter nigdy wcześniej nie pisał na interesujący nas temat. Nie musi to wcale przekreślać szans na współpracę. Można poprosić o płatną próbkę tekstu, która zweryfikuje umiejętności danej osoby. Najczęściej dobry copywriter potrafi pisać świetne treści na niemal każdy temat.
Podstawą jest umowa
Jeśli nie podpisałeś żadnej umowy to naturalnie wystawiasz się na ryzyko utraty pieniędzy. Copywriter niemalże zawsze wymaga zaliczki i jeśli mamy podpisaną umowę, nie ma w tym nic złego. W momencie, gdy nie posiadamy umowy, jedynym ratunkiem może być korespondencja mailowa, która jest dowodem oszustwa, jeśli copywriter wziął pieniądze i zerwał z nami kontakt. Nasze prawo jednak wymaga dokumentowania takich transakcji, więc przelanie pieniądzy na konto bez podpisania umowy, może być ścigane przez Urząd Skarbowy. I to właśnie my możemy usłyszeć zarzuty za nielegalne zatrudnianie i oszustwo podatkowe.
Podpisując umowę, zadbaj, aby znalazły się w niej zapisy o:
- liczbie poprawek wliczonych w cenę usługi – w sytuacji, gdyby teksty wymagały zmian,
- terminu realizacji,
- wysokości wynagrodzenia za pracę,
- przeniesieniu autorskich praw majątkowych na zleceniodawcę – pozwoli to na wykorzystanie tekstu m.in. na stronie internetowej czy w materiałach reklamowych,
- czasie na zgłoszenie ewentualnych uwag do tekstów (np. w ciągu 3 dni od otrzymania treści).
Te drobne kwestie mogą oszczędzić dużo stresu, czasu i pieniędzy.
Bezpieczne korzystanie z usług jakie oferowane są w sieci, musi być podparte odpowiednią umową. Zachowując zdrowy rozsądek oraz kierując się prawem jakie obowiązuje na terytorium naszego państwa, możemy bezpiecznie korzystać z usług copywriterów.
Współautorką tekstu jest copywriterka Izabela Aftyka z Copywriting Biznesowy https://copywritingbiznesowy.pl/.
Komentarze (0)