Najważniejsze trendy biznesowe 2024
Niczego w życiu nie możemy być tak pewni jak zmian. Na jedne czekamy z niecierpliwością, na inne z niepokojem. Największym błędem, jaki możemy popełnić, jest czekanie na moment, w którym wszystko wróci do tego, co było.
Istnieją scenariusze, które możemy prognozować, dzięki pojawiającym się trendom, których obserwacja nie jest wcale taka trudna, jeśli wiemy, gdzie szukać. Wraz z początkiem 2024 roku ciekawi nas, które z nich odegrają największą rolę, szczególnie w naszej branży. Dlatego w tym artykule przygotowaliśmy dla Was zestaw najważniejszych, naszym zdaniem, trendów biznesowych na ten rok.
AI i nowoczesne technologie
Jak pewnie zauważyliście, tematyka związana ze sztuczną inteligencją nabiera tempa. Generatywna sztuczna inteligencja jest jednym z najważniejszych trendów prognozowanych na 2024 rok, jak również kolejne lata, w przestrzeni biznesu. Warto zatem podjąć działania, które wspomogą rozwój firmowych zespołów w tym obszarze, np. szkolenia i kursy.
Niebawem, również technologia 5G zacznie się mocno rozpędzać. Będzie zapewniać nową jakość połączeń bezprzewodowych i ich stabilność. Technologia ta stanie się kopalnią potencjału, podobnie jak AI. Ten dynamiczny rozwój będziemy mogli obserwować do 2026 roku.
Umiejętności miękkie
Umiejętności miękkie od kilku lat są w czołówce zasobów, na które jest bardzo wysokie zapotrzebowanie. I nic się pod tym względem nie zmieni.
Zdolności komunikacyjne, inteligencja emocjonalna, rozwiązywanie problemów interpersonalnych będą szczególnie ważne i wysoko cenione. Chociaż stoimy u progu rewolucji ze sztuczną inteligencją w roli głównej, niektóre nasze wyobrażenia możemy nadal trzymać na półce z powieściami science-fiction. Korzystne dla biznesu będzie zatem stawianie na humanistykę.
Inną cechą, którą zespoły i ich liderzy będą musieli rozwijać będzie odporność. Pomoże im radzić sobie z przewidzianymi wyzwaniami, takimi jak trudności gospodarcze, wysoka inflacja, recesja. Będą musieli nauczyć się walczyć również z problemami takimi jak cyberataki. Dlatego w 2024 roku bardzo ważną umiejętnością będzie planowanie finansowe i przygotowywanie się na niespodziewane.
Grafiki i animacje
W 2024 w designie cyfrowym zajdą zauważane zmiany, m.in. w przestrzeni układów stron internetowych. Najnowszym trendem jest Bento Boxes. Nazwa stylu pochodzi od organizacji japońskich pudełek śniadaniowych, w których skomponowane są różne elementy o nierównych wielkościach. Jeszcze bardziej niż w zeszłym roku pożądane będą wyjątkowe środki interakcji z aplikacjami. Animacje mają być dodatkowymi warstwami wizualnymi i koniecznie będą musiały zawierać opcję ,,pomiń”, by klient sam decydował o czasie spędzonym z tym elementem.
Doświadczenia użytkownika
W przestrzeni budowania doświadczeń klientów pojawi się jeszcze więcej udogodnień oraz personalizacji, np. dzięki generatywnej AI oraz drukowi 3D. Czas pandemii przyzwyczaił klientów do pewnego poziomu obsługi zakupów internetowych i nie ma tu mowy o obniżaniu standardów.
Kolejnym krokiem w stronę użytkownika będą Single Purpose Web Apps. Rozwiązanie, które oszczędzi czas i miejsce w pamięci telefonu. Aby wykonać jedno działanie przy użyciu aplikacji już nie trzeba będzie jej pobierać. Zostanie to zastąpione skanowaniem kodów QR, które będą kierować do podjęcia konkretnej interakcji, np. złożenia zamówienia w restauracji czy przekazania napiwku.
Praca zdalna
Praca zdalna i rozproszona. Pracodawcy usilnie starają się zebrać zespoły ponownie w biurach, podczas gdy pracownicy tego nie chcą i nie potrzebują. Elastyczność zatrudnienia staje się normą i elementem modelu pracy przyszłości. Niesłabnący trend pracy hybrydowej jest ważny także dla pokolenia Z, które wchodzi na rynek pracy wraz z konkretnymi oczekiwaniami i wymaganiami.
Zrównoważony biznes
Zrównoważony rozwój – to hasło słyszeliście już pewnie nie raz. Faktem jest, że nabiera ono coraz większego znaczenia, nie ze względu na modę, ale dlatego, że to rozwiązania zrównoważonego rozwoju pomogą przetrwać firmom na rynku, w którym konsumenci stają się coraz bardziej świadomi wpływu człowieka na środowisko.
Zauważalne jest, że inwestowanie w ekologiczne rozwiązania przynoszą zysk i skutkują wzrostem zaufania klientów. Jednocześnie zapowiada się na to, że będziemy szybciej i sprawniej wykrywać greenwashing, czyli puste deklaracje firm odnoście ekologii, które jedynie odwracają uwagę od działań nieprzyjaznych dla klimatu.
Poza tym 2024 rok to również ten czas, w którym firmy, a przede wszystkim ich właściciele będą skupiać się na eliminowaniu nieświadomych uprzedzeń w celu tworzenia silnych i etycznych zespołów. Trend inkluzywności przybiera na sile i nie pozostanie niezauważony. Warto pamiętać o tym, jakich elementów to dotyczy.
Dane – cenny zasób biznesowy
Kolejnym trendem gospodarczym jest gospodarka danych, ponieważ pozwalają one usprawniać procesy, a nawet całe przedsiębiorstwa. Odpowiednio pozyskane i zinterpretowane dane to klucz do rozwoju. Do tej pory pracowanie na dużych zasobach danych było przywilejem wielkich koncernów. Jednak dzięki możliwościom algorytmów AI dostęp do danych będą miały również mniejsze firmy, nawet z branż niszowych.
Nasze wnioski
Z zadowoleniem możemy stwierdzić, że spodziewaliśmy się, że właśnie takie zjawiska przybiorą na sile i pędzie. Uważnie będziemy również śledzić to co modne w designie stron internetowych i aplikacji. Ku naszemu zaskoczeniu, nadal mało mówi się w sieci o marketingu senioralnym i personalizacji usług z myślą o silver generation. Możemy jednak liczyć na to, że pojawi się to w przestrzeni mikrotrendów, które z czasem zaczną się rozrastać.
Cieszymy się, że trend pracy zdalnej nie słabnie, ponieważ wiemy z własnego doświadczenia, jak można w ten sposób działać skutecznie i realizować dobre projekty. Z ciekawością będziemy się przyglądać rozwojowi AI, m.in. Gemini, ale także rozwiązaniach innych firm. To będzie ciekawy rok!
Komentarze (0)