Pierwsze wrażenie produktu. Ile mamy czasu? tło

Pierwsze wrażenie produktu. Ile mamy czasu?

Każdemu z nas z pewnością zdarzyło się kupić produkt głównie ze względu na jego opakowanie. Skusiło nas to, co przedstawiało, jakie sprawiało wrażenie. Dlaczego się tym sugerujemy i na czym w tym aspekcie skupiają się projektanci? Wyjaśniamy w tym artykule.

Rozwój funkcji opakowań nastąpił pod koniec XX wieku. Właśnie w tym czasie zaczęto badać decyzje zakupowe. Od tego momentu producenci poświęcali coraz większą uwagę temu, w jaki sposób wykorzystać powierzchnię opakowania, tak aby stanowiło dobrą reklamę.

mężczyzna na zakupach dzwoni, by zapytać co kupić

Pięciosekundowa reklama

Co można zrobić w 5 sekund? Zalać herbatę, wybrać numer telefonu albo ulec wpływowi opakowania produktu w sklepie.

Współcześnie jest to dla nas niemal oczywiste, że wrażenia wywołane przez to, w co zapakowany jest produkt wpływają na przeświadczenie konsumenta o jego jakości. To skutkuje świadomym lub podświadomym wyborze danego przedmiotu z półki sklepowej. Jaka dokładnie jest zależność pomiędzy wyglądem opakowania a decyzją zakupową?

Produkt, którego opakowanie przykuje wzrok klienta można już uznać za niemalże sprzedany. Kluczem do tego jest odpowiedni projekt graficzny, ponieważ to warstwa wizualna w głównej mierze przekłada się na decyzję.

Skuteczne opakowania wykorzystują m.in. skojarzenia wywoływane przez kolory, i to właśnie ten element najbardziej przyciąga uwagę klienta. Oprócz tego istotne są jakościowe komunikaty oraz optymalne ułożenie treści. Dlatego szczegóły produktu przedstawiane są na jego tyle lub po bokach, a przód przeznaczony jest na to, co najbardziej istotne. Aż 90% konsumentów podejmuje decyzje o zakupie na podstawie przedniej strony etykiety.

kobieta dokonuje zakupów kosmetycznych wybierając pomiędzy różnymi produktami

Nie wszystko widać gołym okiem

Jeszcze jednym aspektem uwzględnianym w projektowaniu opakowań jest jego kształt i tekstura. Te elementy mogą wpłynąć na silniejszą pozycję rynkowa marki. Dobry design opakowania mówi wszystko o produkcje, szczególnie, gdy do pracy nad nim wykorzystano techniki neuromarketingu.

Czy to oznacza, że opakowania są jedynie chwytem marketingowym i moglibyśmy funkcjonować bez nich? Nie do końca. Opakowania nadal są niezbędne w przypadku wielu produktów, ponieważ umożliwiają transport wyrobu lub samodzielne skanowanie w kasie samoobsługowej. Oprócz tego informują klienta o aspektach bezpiecznego oraz efektywnego wykorzystania produktu. Dlatego nie można z nich zrezygnować. Warto przy tym szukać ekologicznych alternatyw.

kobieta w pomarańczowej marynarce stoi przed półkami sklepowymi i dokonuje wyboru produktów kosmetycznych

Opakowania skierowane do dzieci

Opakowanie produktów skierowanych do dzieci musi spełnić kilka koniecznych wymogów do tego, by angażować uwagę najmłodszych. Atrakcyjności dodają ciekawe projekty graficzne, oryginalne kształty i humor.

Na przykład, jednym z chwytów współczesnych opakowań zabawek są wycięte okienka pozwalające dziecięcym rękom dotknąć produktu, nacisnąć go, sprawdzić jego funkcje. Ciekawym rozwiązaniem są również nadruki wewnątrz opakowań, które tworzą wzór wycinanki albo kolorowankę.

Percepcja dziecka różni się od tej u osoby dorosłej, głównie ze względu na brak umiejętności czytania. Najmłodsi bardzo dobrze zapamiętują znaki graficzne, elementy charakterystyczne i przywiązują się do marki. Co ważne, dzieci i młodzież często kupują produkty z intencją podjęcia nowego doświadczenia.

trzy rodzaje opakowań dla dzieci z uwzględnieniem projektowania dla użytkownika

Trudna grupa docelowa

Wywołanie chęci zakupu u małego odbiorcy nie jest tak trudne, ponieważ podejmują impulsywne decyzje. Jednoczenie warto pamiętać, że w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mowa jest m.in. o reklamie wykorzystującej łatwowierność dzieci.

Istnieje też grupa etykiet, która utraci atrakcyjność w oczach większych dzieci i młodzieży, ponieważ będzie uznawana za zbyt dziecinną. Tworzenie grafik, której odbiorcą docelowym ma być nastolatek jest wymagające.

Konieczne jest dopasowanie komunikatu do młodego człowieka, który na obecnym etapie życia jeszcze nie wykształcił obrazu siebie samego. W konsekwencji, funkcjonuje pomiędzy światem dzieci i dorosłych i szuka odpowiedzi na to, co mu się podoba. Wykreowanie tego, co mogłoby mu odpowiadać to nie lada sztuka.

dwie kobiety na zakupach w drogerii wybierają pomiędzy dwoma produktami, chcą podjąć decyzję, chociaż obie opcje im się podobają.

Oprzeć się pokusie

Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego producentom i grafikom tak zależy na tym, aby jak najszybciej przykuć uwagę konsumenta i sprowokować go do zakupu. Z drugiej strony, w przeciwwadze, stoi trend polegający na edukacji w zakresie czytania etykiet i składów produktów. Wobec tego, bardzo możliwe, że niezależnie od tego jak atrakcyjne jest opakowanie – rozsądni konsumenci nie dadzą się skusić.

Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. To ważne, bo aż 90% konsumentów podejmuje decyzje o zakupie na podstawie przedniej strony etykiety.

Komentarze (0)

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano