Social media marketing
Chcąc wyjaśnić pojęcie social media marketing, powinniśmy zacząć od mediów społecznościowych. Są one nieodzownym elementem nowych mediów. Głównym założeniem social mediów jest przede wszystkim umożliwianie ich uczestnikom dialogów oraz interakcji.
Należą do nich nie tylko portale społecznościowe, ale także blogi czy fora dyskusyjne. Social media są narzędziem o ogromnym zasięgu oddziaływania dla firm. Tworząc konta biznesowe mogą promować w sieci swoje przedsiębiorstwa, tym samym docierając do szerszego grona klientów.
Social media marketing to zbiór działań marketingowych, których celem jest generowanie ruchu na danej stronie internetowej dzięki serwisom społecznościowym. Marketing w social mediach jest idealnym narzędziem do tworzenia długofalowej strategii marketingowej. Pomimo dużych możliwości, które mogą korzystnie wpłynąć na rozwój firmy – istnieją zarówno wady i zalety prowadzenia tego typu marketingu.
Zalety:
- Bezpośredni kontakt z klientem – w social mediach możliwość interakcji pomiędzy klientem, a firmą następuje w tempie natychmiastowym. Dzięki wymianie wiadomości z naszymi klientami możemy lepiej dopasować produkty i usługi do ich potrzeb.
- Tworzenie więzi – jest związane z bezpośrednim kontaktem. Tworzenie więzi to również lojalność wobec danej marki. Gdy klient czuje, że firma sprostała jego wymaganiom – jest zadowolony, a to generuje przywiązanie do tej firmy. Warto skupić się na klientach, którzy często korzystają z naszych usług. Są oni dla firm jedną z lepszych rodzajów reklam.
- Duży zasięg reklamy – kampanie reklamowe w serwisach społecznościowych dają niemałe możliwości. Pozyskując nowych zwolenników, jednocześnie napędzamy rozwój naszego profilu, który będzie trafiał do coraz większego grona odbiorców. Wiąże się to z szybkością rozprzestrzeniania się informacji.
Wady:
- Możliwość powstania sytuacji kryzysowej – z pozoru media społecznościowe nie mają wad. Nic bardziej mylnego. Nieumiejętne prowadzenie profilu biznesowego w social mediach może przynieść efekty odwrotne do pożądanych, tym samym przysporzyć nam więcej wrogów niż sprzymierzeńców.
- Brak kontroli – prowadząc profil biznesowy w social mediach musimy mieć świadomość wystawienia przez naszych klientów nie tylko pozytywnych opinii, ale także negatywnych. Jednak największym błędem jest ich usuwanie – internauci bardzo szybko dostrzegają tego typu sytuacje i może to wpłynąć jeszcze gorzej na wizerunek naszej firmy niż sam komentarz.
Najważniejszą kwestią w odniesieniu do social media marketingu jest odpowiedni wybór portalu społecznościowego. Powinniśmy wziąć pod uwagę w jaki sposób najlepiej wypromować nasz produkt bądź usługę, a następnie dopasować do naszych oczekiwań serwis social media. Oto przykłady najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce:
Jest serwisem społecznościowym, który umożliwia nam stworzenie konta prywatnego oraz fanpage’a. W przypadku firmy, warto skupić się na drugim rodzaju profilu, który daje większy wachlarz możliwości marketingowych. Firmowe konto na Facebooku stało się standardem w celach reklamowych. Dzięki systematyczności i rzetelności, nasz profil może mieć coraz większy zasięg, pozyskiwać więcej klientów. Dużym atutem prowadzenia konta biznesowego na Facebooku są koszty, które są znacznie niższe w porównaniu z tradycyjnym marketingiem.
YouTube
Serwis internetowy, który umożliwia nam bezpłatne umieszczanie filmów. Jego zaletą jest przede wszystkim zasięg. Filmy, które udostępniamy pojawiają się także w wyszukiwarce Google, która w Polsce jest zdecydowanie najchętniej wybieraną wyszukiwarką. Profil na YouTube może być dopełnieniem naszego fanpage’a na Facebooku. Warto przemyśleć naszą strategię na YouTube. Stworzenie ciekawego wideo, które przyciągnie dużą widownię, nie jest prostym zadaniem i trzeba poświęcić znacznie więcej czasu niż na stworzenie posta.
Kolejnym serwisem społecznościowym jest Twitter. Jego popularność w Polsce jest znacznie mniejsza niż poprzednich sieci społecznych, co wpływa na jego mniejszy zasięg. Cechuje go przede wszystkim szybkość i zwięzłość przekazywanych informacji, a także tagowanie. W odniesieniu do profilu biznesowego, można rozważyć jako dodatkowy kanał komunikacji z naszymi klientami, ale niekoniecznie jako podstawowy.
Instagram jest fotograficznym serwisem społecznościowym. Obraz jest elementem centralnym, a tekst ma wartość drugorzędną. Podobnie jak na Twitterze, dzięki tagom możemy zwiększyć zasięg oferowanych przez nas produktów czy usług. Instagram cieszy się dużym zaangażowaniem użytkowników, pomimo tego wiele polskich marek nadal nie dostrzega jego potencjału.
W przeciwieństwie do reszty wspomnianych sieci społecznościowych, Linkedin jest jedyną, u której podstaw leży biznes. Jest miejscem, które gromadzi wykwalifikowanych specjalistów, właścicieli biznesów, rekrutujących oraz szukających pracy. Profil na tym portalu społecznościowym pomoże w pozyskiwaniu nowych kontaktów biznesowych, jak i kreowaniu wizerunku eksperta.
Nie wyobrażam sobie dzisiaj jakiejkolwiek firmy, która nie prowadzi aktywnie chociażby jednego kanału social media.
[…] jednak chcecie poczytać więcej na ten temat to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem Social media marketing. Mamy nadzieję, że ten wpis pomógł Wam zauważyć możliwości, jakie dają media […]