Wpływ koloru na odbiór reklamy
Kolor od zawsze był ważny, jednak w dzisiejszych czasach jego rola znacznie wzrosła. Jako najsilniejszy bodziec wzrokowy chętnie wykorzystywany jest w sztuce, branży reklamowej, a nawet medycynie niekonwencjonalnej, praktykującej terapię kolorami.
W reklamie kolor jest jednym z najistotniejszych elementów wpływających na rozpoznawalność marki. W dużej mierze to właśnie on skłania konsumenta do kupna danego produktu lub skorzystania z danej usługi. Kolor jest najskuteczniejszym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumenta i wywołania w nim odpowiednich skojarzeń. Dzięki barwie niemożliwe staje się możliwe – potrafimy zobaczyć smak i zapach reklamowanych produktów.
Gama barw jest szeroka, jednak w reklamie kolorem wiodącym jest kolor czerwony. Czerwień jest barwą silnie emocjonalną i jednocześnie najlepiej widoczną. Powszechnie kojarzymy ją z miłością, pożądaniem, ale też energią i siłą. Idealnie sprawdza się jako wyróżnik haseł reklamowych tj. PROMOCJA, WYPRZEDAŻ, OKAZJA. Kolor czerwony występuje niemal w każdej branży chcącej zwrócić uwagę klienta i skłonić go do szybkiego działania.
Kolorem mającym działanie przeciwne do czerwieni, jest kolor niebieski. Charakteryzuje się jedną z najkrótszych długości fal, dlatego nie zachęca ani do działania, ani do jedzenia. Utożsamiamy go z harmonią, stabilizacją, mądrością, niebem. Dobrze sprawdza się w reklamach środków czyszczących, gum do żucia, past do zębów, wód mineralnych. Często występuje również w identyfikacjach wyższych uczelni, kampaniach politycznych czy branżach nowych technologii.
Kolor zielony utożsamiany jest ze spokojem, świeżością, naturą i bezpieczeństwem. Powszechnie występuje w prezentacji firm z branży ogrodniczej, ekologicznej, medycznej, a także ze względu na konotacje z pieniędzmi w instytucjach finansowych, zwłaszcza bankach.
Kolor żółty kojarzony jest z radością, optymizmem, energią, kreatywnym myśleniem. Jako symbol słońca idealnie wpisuje się w charakter biur turystycznych. Chętnie wykorzystywany jest też w produktach dziecięcych. Zdecydowanie źle sprawdzi się w kreowaniu wizerunku towarów luksusowych.
[…] Paleta kolorystyczna jest pierwszym rzucającym się w oczy elementem Twojego feedu, czyli po prostu siatki zdjęć na Instagramie. Spójna tonacja wyraża Twoją wizję i filozofię. Jej wybór uzależniony jest od kwestii opisanej powyżej, czyli nastroju, który przypiszesz swojemu profilowi. Zastanów się, które tony są najbliższe charakterowi Twojego konta. Radość i energię pokażesz za pomocą wyrazistych, rzucających się w oczy kolorów, jak żółć, pomarańcz, czy soczysty niebieski. Subtelność i delikatność idealnie współgra z pastelami i odcieniami brązu. Jeśli natomiast zależy ci na tajemniczym klimacie pomyśl o odcieniach szarości, granatu i czerni (wbrew pozorom jest ich całkiem sporo). Spontaniczność w przypadku kolorystyki robi mniej korzystne wrażenie, ponieważ wydaje się mniej estetyczna. Kiedy przygotujesz już kilka zdjęć wg określonego schematu i ułożysz je obok siebie zrozumiesz, o co mi chodzi ? Gwarantuję, że konsekwentny i harmonijny feed zatrzyma użytkownika na dłużej niż spontaniczne, nieprzemyślane podejście do barw Twoich zdjęć. […]