Kiedy warto zmienić logo firmy? tło

Kiedy warto zmienić logo firmy?

Decyzja o zmianie logo nie należy do prostych decyzji. Wiąże się z poniesieniem znacznych kosztów, a przede wszystkim stanowi niewiadomą. Trudno ocenić jak taka zmiana może wpłynąć na rozwój firmy. Dla tych którzy się wahają, przygotowałam listę najistotniejszych, w mojej ocenie, powodów zmiany firmowego wizerunku oraz potencjalnych korzyści.

1. Pierwotne logo nie zostało przygotowane profesjonalnie.

Zdarza się niestety, że logo klienta okazuje się niedostateczne z przyczyn technicznych. Zwłaszcza, gdy projekt przygotowany był przed laty lub w początkowym okresie działalności firmy, gdy jej budżet nie pozwalał na wynajęcie profesjonalisty.

Pojawiają się wówczas problemy we wdrożeniu logo np. klient posiada jedynie logo w pliku .jpg w niskiej rozdzielczości, nienadające się do druku w wymiarze większym niż 3-4cm średnicy i projekt wymaga pilnego przerysowania na krzywe. Problemem bywa również zbyt skomplikowany znak np. klient potrzebuje wykonać logo przestrzenne lub kaseton, a ilość detali w logo utrudnia ich wykonanie i znacznie zawyża koszty. Źle dobrana wielkość i krój liter sprawia, że logo jest nieczytelne w pomniejszeniu czy na grawerze. Znak stworzony przed powstaniem social mediów nie komponuje się dobrze w okienku Facebooka czy Instagrama.

Gdy logo wymaga wielu poprawek, zdecydowanie warto pomyśleć o zaczęciu od nowa, stworzeniu świeżego i prostego projektu, który lepiej sprawdzi się w praktyce.

Powierzenie prac specjalistom gwarantuje, że wybrany znak będzie przetestowany pod kontem użycia w różnych wymiarach oraz będzie posiadał szereg wersji zapewniających maksymalną wygodę stosowania.

2. Projekt się zestarzał.

Znak, który w momencie powstania wydawał się bardzo nowatorski po 20. czy 25. latach może już wyraźnie kojarzyć się z minioną modą. Jeżeli firma identyfikuje się z nowoczesnością i rozwojem, a skojarzenia z tradycją nie są wykorzystywane w budowaniu wizerunku marki, niezbędne jest opracowanie nowego logo, najlepiej wraz z całym systemem identyfikacji wizualnej.

3. Chęć dotarcia do nowego grona odbiorców.

Warto postawić na zmiany również w sytuacji, gdy marka dobrze się rozwija i kojarzona jest przez odbiorców tylko w wąskim gronie. Sam znak może definiować klienta jednocześnie zawężając grono odbiorców. Dzieje się tak, gdy estetyka marki jest bardzo ekskluzywna sugerując potencjalnemu klientowi, że nie stać go na dany produkt.

Im dłużej dana marka jest na rynku tym bardziej odbiorcy przyzwyczajają się do określonych skojarzeń. Utrwalone skojarzenie np. dany produkt jest odpowiedni wyłącznie dla nastolatków, tylko dla mężczyzn itd., trudno zmienić. Często najlepszym sposobem jest zbudować nowy wizerunek marki zaczynając od podstawy jaką jest logo.

Dzięki przeanalizowaniu grona dotychczasowych oraz potencjalnych, nowych klientów można stworzyć znak bardziej dopasowany do ich gustów oraz oczekiwań.

4. Chęć zakomunikowania sukcesu rynkowego firmy.

Decyzja o zmianach nie zawsze musi wynikać z konieczności poprawienia znaku. Zmiana identyfikacji wizualnej jest świetnym sposobem na zwrócenie uwagi klientów oraz partnerów biznesowych na pozytywne zmiany zachodzące w firmie. Marka, którą stać na kompleksowe przeprowadzenie procesu rebrandingu, zmianę szyldów, oznakowania biur, druk nowych materiałów reklamowych jest odbierana jako odnosząca sukces oraz inwestująca w rozwój.

5. By być bardziej widocznym, konkurencyjnym.

Firmy, które się zatrzymały od lat prezentując ten sam świetnie znany wizerunek z czasem mogą stracić na popularności. W wielu branżach klienci stale poszukują nowości.

Bywa również, że początkowo oryginalna marka z czasem znajduje wielu naśladowców i zaczyna ginąć w ich tłumie. Już sam fakt zmiany przykuwa uwagę odbiorców, budzi ciekawość, zwiększa zainteresowanie produktem.

Na koniec chcę dodać, że nie warto bać się zmian. Decyzja o rebrandingu to w większości przypadków decyzja słuszna. Należy jednak zawsze pamiętać, aby przed przystąpieniem do prac projektowych możliwie dokładnie określić potrzeby oraz oczekiwania odnośnie nowego wizerunku. To oraz znalezienie kompetentnego projektanta jest podstawą odniesienia sukcesu.

Komentarze (4)

  1. p
    peter_blaster / 26.08.2021

    W punkt. Dobrze się czyta i z sensem napisane. Dziękuję.

  2. m
    matylda / 26.08.2021

    Skondensowana treść. Słuszne spostrzeżenia poparte przykładami, takie artykuły chce się czytać!

  3. A
    Ania / 26.08.2021

    Artykuł poszerzył moje spojrzenie na tę kwestię.

  4. K
    Katarzyna / 26.08.2021

    Dziękuję za artykuł, chyba muszę poważnie pomyśleć nad odświeżeniem znaku firmowego mojej firmy.

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano