Wizytówka – jak powinna wyglądać? tło

Wizytówka – jak powinna wyglądać?

Znana nie od dziś, a dokładniej od XV wieku. Kiedyś zwana biletem wizytowym, była atrybutem osób majętnych lub piastujących wysokie stanowiska. Obecnie stanowi narzędzie pracy milionów ludzi na całym świecie. Mała rzecz o ogromnym znaczeniu, która ma wpływ na wizerunek nasz oraz całej firmy.

Cała historia prostokątnego kartonika rozpoczęła się w Chinach i pomimo upływu lat, zawartość wizytówek w niewielkim stopniu uległa zmianie. Dawniej służyła jako narzędzie do przekazywania informacji, dziś to nieodzowny element brandingu firmy. Korzystamy z niej także w celu przesłania krótkiej wiadomości lub przekazania podziękowań czy życzeń.

Jak powinna wyglądać wizytówka?

Zacznijmy od początku, czyli od projektu graficznego. Nieszablonowy pomysł odpowiednio dopasowany do branży – to klucz do sukcesu. Jest to element odzwierciedlający firmę, którą reprezentujemy. Zatem dużą rolę odgrywa wizja, jaką chcemy przekazać klientom podczas wręczania wizytówki. Chcąc przyciągnąć uwagę możemy puścić wodze fantazji zarówno jeśli chodzi o kształt, jak i kolory. Dlatego warto zwrócić się do agencji kreatywnej – oprócz projektu, kompleksowo zajmie się jego wykonaniem. Ciekawa oprawa z pewnością dłużej pozostanie w głowach potencjalnych kontrahentów.

Kwestia treści jest niezmienna od lat. Pamiętajmy, że wizytówki nie są ulotkami, dlatego zawierają tylko podstawowe dane takie jak imię, nazwisko, nazwa stanowiska, nazwa firmy oraz dane kontaktowe. Jeśli otrzymaliśmy tytuł doktora bądź profesora również powinniśmy zawrzeć skrót informujący o tym.

Z biegiem czasu wygląd wizytówek ewoluował. Pomimo tego, w Polsce, znajduje się kilka pracowni typograficznych, gdzie wykorzystywane są dawne metody tworzenia wizytówek. Cieszą się one coraz większą popularnością z racji unikatowego produktu, uważanego za towar luksusowy. W takich miejscach wizytówki są traktowane nadzwyczaj wyjątkowo niczym małe dzieła sztuki. Każda zaprojektowana z myślą o indywidualnych potrzebach klienta, na papierze najwyższej jakości, z wypukłościami tekstu – nie sposób przejść obojętnie od tego typu wizytówek.

Zasady wręczania / otrzymywania wizytówek

Od precedencji nie ma żadnych ustępstw. Osoby na wyższych stanowiskach od nas oraz starsze wiekiem decydują o tym kiedy wręczyć wizytówkę. Jednak, gdy osoba starsza od nas jest na niższym szczeblu kariery zawodowej to kontekst spotkania wyznacza osobę, która powinna wyjść z inicjatywą. Jeśli widzimy się w celach typowo służbowych większe znaczenia ma ranga, zaś w prywatnych – wiek.

Zazwyczaj odbywa się to na początku spotkania, po uściśnięciu dłoni lub pod koniec jako zwieńczenie całej rozmowy. Wedle zasad wizytówkę powinno wręczać się bezpośrednio drugiej osobie, nigdy poprzez położenie na stół. Z szacunku należy przeczytać dane, a następnie włożyć do torebki lub kieszeni koszuli, marynarki. Nietaktem jest schowanie wizytówki do kieszeni spodni (może ulec uszkodzeniu) lub portfela prezentując jednocześnie jego zawartość.

Jeśli zdarzy nam się zapomnieć wizytówki, możemy zostawić kontakt do nas poprzez zapisanie na małej karteczce bądź zaproponować wysłanie wiadomości z naszymi danymi kontaktowymi pod wskazany adres e-mail. Należy upewnić się czy taka forma odpowiada drugiej stronie. Numer telefonu prywatnego czy służbowego na wizytówce oznacza, że możemy kontaktować się, ale tylko do godziny 20:00.

Bywają sytuacje, gdy nie otrzymamy podczas spotkania wizytówki. Nie zawsze jest to równoznaczne z brakiem chęci podtrzymywania kontaktu z nami. Aby nie zachować się w sposób nieodpowiedni możemy zapytać „czy jest możliwość zostawienia wizytówki w sekretariacie / u asystenta?”. Może okazać się, że druga osoba najzwyczajniej w świecie zapomniała o tym – dlatego warto upomnieć się w subtelny sposób.

Podsumowanie

Wizytówki nie służą tylko i wyłącznie do przedstawiania się czy przekazywania komuś naszych danych kontaktowych. To dość ciekawy zabieg marketingowy, który wymaga od nas wiedzy w wielu kwestiach. Należy stosować się do zasad savoir vivre – w skrajnych przypadkach popełnienie podstawowego błędu może źle wpłynąć na nasz wizerunek. Często taką przypadłość mają korporacje, narzucając swój wewnętrzny regulamin dotyczący wręczania wizytówek, który nie zawsze może być pozytywnie odebrany.

Niemałe znaczenie ma wygląd, który na przestrzeni lat uległ zmianom. Pracując w kreatywnej branży możemy pozwolić sobie na odstępstwa od tradycyjnego kształtu i koloru wizytówki. Jednak chcąc zrobić wrażenie poważnej firmy, lepiej pozostawić na niezastąpioną klasykę.

Jak ogromne znaczenie ma wizytówka, możecie zobaczyć we fragmencie filmu „American Psycho” – nic dodać, nic ująć.

Komentarze (1)

  1. R
    Robert / 01.09.2020

    Teraz już wiem, że muszę zmienić wizytówkę 😀

zostaw komentarz

przesuń, aby odblokować

odblokowano